W skład tomu wchodzą następujące dramaty:
"Warszawianka"
"Wesele"
"Wyzwolenie"
"Noc listopadowa".
Z posłowia "Tworzę teatr nowy" Jana Tomkowskiego:
Przepowiadano Wyspiańskiemu międzynarodową karierę, porównując niekiedy jego teatralne osiągnięcia z prekursorskimi poszukiwaniami Gordona Craiga. Wyrażając podobne nadzieje zapominamy jednak, że autor "Wesela" był przede wszystkim pisarzem polskiego sanktuarium i... polskiego piekła. Najczęściej złączony z narodową tradycją, nigdy nie mógł liczyć na podbicie Europy - ostatecznie "Warszawianka", "Wesele", "Wyzwolenie", "Noc listopadowa" są dramatami prawie nieczytelnymi dla cudzoziemca. Powołują do życia teatr literackiej aluzji, wymagający od widza znajomości romantycznych arcydzieł poezji polskiej, historii narodu i jego współczesności. Wbrew pozorom, niewielu mamy twórców, których sztuka byłaby tak integralnie spleciona z losem narodu.