Matka Jezusa, Maria Magdalena, Herodiada i jej córka… Na kartach Nowego Testamentu nie brak kobiet, które w historii biblijnej odegrały istotną rolę. Elżbieta Adamiak wydobywa je z cienia, a analizuj...
\"To książka prekursorska. Jej autorka jest doktorem teologii, a zarazem feministką. Milcząca obecność stanowi owoc teologicznych kompetencji i jednocześnie feministycznych pasji autorki. Jest to owoc...
Znany jest sen świętego Augustyna. Oto na brzegu morza zobaczył dziecko, które starało się za pomocą muszelki przelać wody morza do dołka wykopanego w piasku. Morzem jest niezgłębione misterium Boga, ...
"Kobiety w Biblii. Stary Testament" to zbiór krótkich tekstów publikowanych przez Elżbietę Adamiak w rubryce pod tym samym tytułem w ?Tygodniku Powszechnym?. Autorka, znana teolożka feministyczna, tro...
Próba uchwycienia historycznej prawdy o postaci i dziele ojca Reformacji i jednocześnie pasjonujące świadectwo tego, że jego życie i myśl w zadziwiający sposób są nam współczesne.
Nadzieja i odwaga są konieczne nam, gdy opuszczamy „dom niewoli” – jakkolwiek byśmy go doświadczali i rozumieli. Ta odwaga i nadzieja na przyszłość są nam potrzebne, bo choć w„domu niewoli” wiele wycierpieliśmy, to przecież to był nasz „dom”. Spędzaliśmy w nim może całe dotychczasowe życie, może dużą jego część. Oswoiliśmy się z nim, przyzwyczailiśmy do takiego sposobu życia. Opuszczając ten „dom”, ruszamy w niewiadomą, nieznaną,obcą przyszłość. Z nadzieją na odnalezienie swojej ziemi obiecanej.
“Ale obraz kobiety w Księdze Pieśni nad pieśniami wykracza daleko poza sławiony ideał piękna. Kobieta ukazana zostaje jako strona aktywna, podejmująca inicjatywę, jako kierująca swoim życiem i miłością.”
“Te działania, które wcześniejsze Księgi przypisywały Bogu, tu ukazane są jako dzieła Mądrości. Jednocześnie pojawiają się w Księdze Mądrości fragmenty opisujące relację Boga i Mądrości jak relację oblubieńczą.”
“Ślub to obietnica oddania Bogu jakiejś rzeczy lub osoby. Księga Kapłańska wyznacza wysokość opłat składanych w świątyni przy wykupieniu ze ślubu wobec Jahwe. (…) Kobieta powinna płacić zazwyczaj połowę tego, co mężczyzna w jej wieku. To wyraźne świadectwo uznawania kobiety za mniej warte niż mężczyzn.”