Czy ktoś z Was pamięta kontrowersyjne zdjęcia reklamujące włoską firmę Benetton, kiedy ksiądz całuję się z zakonnicą lub czarnoskóra kobieta karmi piersią białe niemowlę?
Ich autorem jest włoski fotografik Oliviero Toscani.
Toscani jest ikoną światowej fotografii reklamowej i człowiekiem dobrze wykształconym. W latach 60-tych studiował fotografię i grafikę w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Zurychu.
Jego ojciec był również fotografem i Toscani już jako dziecko postanowił, że będzie uprawiał ten sam zawód. Takie słowa usyszał od swojego ojca cyt.: "Jeśli zauważysz coś interesującego, natychmiast utrwalaj."
Jak na człowieka, które od lat sześdziesiątych pracuje w reklamie, nadał swojej książce mocny tytuł - "Reklama. Uśmiechnięte ścierwo".
W jej pierwszej połowie opowiada o swoich kontrowersyjnych zdjęciach dla Benettona. Czytelnik ma wrażenie, jakby się tłumaczył, dlaczego powstały takie obrazy.
Oliviero Toscani ma również nie najlepsze zdanie o świecie reklamy cyt.: "Dlaczego reklama nas okłamuje, to sztuczny i jałowy świat reklamy, która ogłupia nas niemal od trzydziestu lat. Basta cosi ! Dość tego!"
W tej książce wiele znanych osobistości "dostaje po głowie" od Toscaniniego, począwszych od redaktorek naczelnych pism o modzie cyt.: "Czasami potrafią być żmijami. Znam jedną, która obsmarowuje Armaniego, rozmawiając z Versaceem, załatwia Versacea, gawędząc z Ferrem, ale zawsze po prawicy mistrza, kiedy ten funduje szampana. Wszechświat plotkarek: powierzchownych, snobistycznych, zarozumiałych i stale lękliwie spiętych, by przed każdym sezonem zrzucić we właściwej chwili starą skórę".
Fotograf nie oszczędza też projektantów mody np. Karla Lagerfelda, czy pracowników agencji reklamowych cyt.: "Wystarczy zajrzeć do którejkolwiek agencji reklamowej, gdziekolwiek w świecie, aby zrozumieć dlaczego ludek reklamowy składa się z samych osłów."
Książka została wydana w latach 90-tych i od tego czasu, też pewnie sporo się zmieniło w świecie reklamy.
Może być ona interesującą lekturą dla osób zainteresowanych reklamą, czy fotografią reklamową.
Co ciekawe, Oliviero Toscani zrobił też reklamę dla polskiej firmy "Roleski", którą można znaleźć na youtubie.
Toscani to światowej sławy fotografik, który przeszedł do historii. W tym roku (2022) skończył 80 lat.
Na koniec cytat z mistrza, który każdy z nas może wykorzystać w swojej dziedzinie twórczości np. pisaniu cyt.: "Kreatywność jest obszarem zwątpień, poszukiwań, kryzysów i twórczości. Jeśli nie zaryzykujesz całym sobą, jeśli nie odważysz się wyjść na spotkanie nieznanego, stworzysz jedynie kopię tego, co już było, ustąpisz wobec stereotypów i fałszywych nawyków."