“Niemierzalne" -niewielkich rozmiarów, ale bardzo ciekawa pozycja - to jedna z najnowszych książek z serii TED Books, które w Polsce ukazują się nakładem wydawnictwa Relacja.
Chyba każdy, kto korzysta z internetu, natknął się choćby przypadkiem na jeden z wykładów TED (Technology, Entertainment and Design – Technologia, Rozrywka i Design) z licznych organizowanych na całym świecie konferencji, których celem, jak głosi motto fundacji, jest “popularyzacja idei wartych propagowania”. Swego czasu oglądałam te filmiki pasjami, dlatego też bardzo zainteresowała mnie ta pozycja. Jeśli nie mieliście jeszcze okazji zapoznać się z TEDem, koniecznie zajrzyjcie na YouTube’a. Zakres dziedzin i tematów prezentacji jest tak szeroki, że nie będzie tu przesadą użycie stwierdzenia, że dosłownie każdy znajdzie tam coś dla siebie.
Założeniem serii TED Books jest to, żeby każda z pozycji była wystarczająco długa, żeby przedstawić jakiś koncept ale jednocześnie na tyle krótka, żeby można było przeczytać ją za jednym zamachem. Dłuższe niż artykuł w czasopiśmie, lecz krótsze niż tradycyjne książki, TED Books, stanowią kontynuację TED Talków w bardzo przystępnej formie i poręcznym formacie. Nie jest to po prostu transkrypcja konkretnych wystąpień, raczej ich rozwinięcie.
Autorka książki “Niemierzalne”, Margaret Heffernan, wypowiadała się w ramach TEDa kilkukrotnie, ale wykładem bezpośrednio powiązanym z książką jest “Czemu powinniśmy skończyć z hierarchią w pracy”, dostępny również w polskiej wersji językowej.
Warto obejrzeć i warto przeczytać. Już samo nazwisko autorki może być gwarancją ciekawych treści. Heffernan to inspirująca kobieta- przedsiębiorca, dyrektor generalny, wykładowca, ale jednocześnie “swojska” osoba, mówiąca i pisząca bez zbędnego zadęcia czy poczucia wyższości.
W książce “Niemierzalne” porusza tematykę efektywnego ale też empatycznego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach. Pozornie może się wydawać lekturą mało odkrywczą, bowiem większość zawartych w niej treści to rzeczy, które powinny być oczywiste i wynikać ze zdrowego rozsądku. Jednak niestety, jak pokazuje praktyka, jednocześnie są to kwestie w biznesie często spychane na dalszy plan na rzecz tego, co mogą objąć raporty. Jako osoba pracująca w korporacji, zauważam to codziennie.
Książka ta, co zresztą już na wstępie podkreśla autorka, nie dostarczy wam prostej recepty na szybką zmianę, nie zaoferuje też żadnych uniwersalnych trików. Ma na celu zainspirować do myślenia, do zatrzymania się na chwilę i zastanowienia a ostatecznie do podjęcia kroków do zmian.
Jak wskazuje tytuł, autorka podkreśla wagę tego, czego nie są w stanie objąć żadne raporty, wskaźniki, KPI czy SLA - tego, czego nie można zmierzyć, co czasem wydawać by się mogło błahostką, jak np. Interesowanie się prywatnym życiem pracowników, stworzenie w firmie przestrzeni, gdzie można się spotkać i porozmawiać czy po prostu słuchanie i bycie otwartym na pomysły. Drobne rzeczy, które mogą przynieść olbrzymie pozytywne zmiany i przekuć się na mierzalne efekty.
Zdecydowanym plusem książki jest oparcie się na konkretnych przykładach, choć niektórym może przeszkadzać, że nie są one omawiane szczegółowo, lecz zaledwie wspomniane. Jest krótko, zwięźle, na temat ale też na luzie, podobnie jak w TED Talks. Mnie najbardziej przypadł do gustu rozdział o transformowaniu konfliktów zamiast ich unikania - jest to coś, co można wykorzystać nie tylko w pracy, ale przełożyć na życie prywatne, różnice zdań zarówno między współpracownikami jak i bliskimi osobami, odpowiednio poprowadzone, mogą być krokiem naprzód i zawsze warto mieć to na uwadze.
Autorka porusza również kwestie empatii, zachowania równowagi między pracą a czasem wolnym, zapewnienia sobie odpoczynku (tak bardzo oczywiste jednak coraz trudniejsze we współczesnym świecie), prowadzenia rozmów z różnymi ludźmi, poszukiwania inspiracji czy mitu wielozadaniowości.
Na pewno świetna dla każdego, kto pracuje w dużych przedsiębiorstwach, gdzie kultura pracy bywa bardzo, czasem za bardzo, ustrukturyzowana . Chyba najwięcej korzyści może przynieść osobom decyzyjnym bądź takim, którzy sami prowadzą swój biznes, ale i szeregowy pracownik znajdzie w niej kilka pomysłów na to, jak uczynić swoje miejsce pracy bardziej przyjaznym miejscem. A jest o co się starać, bo wg autorki w pracy spędzamy aż 100 tysięcy godzin naszego życia. Idealna lektura na Nowy Rok jako źródło inspiracji!