"Pracując z dzieckiem z trudnościami, pomagajmy mu nabierać pewności siebie, stańmy się jego przewodnikami na drodze do sukcesu i pozwólmy mu pozbyć się łatki słabego ucznia."
Rozmaite trudności uczniów prowokują nauczycieli do refleksji, zaskakują, zbijają z tropu, a czasem wytrącają z równowagi. O jakich trudnościach mowa? Zaburzenia językowe, zaniedbania wychowawcze, dysleksja, dyspraksja, i inne. Zdarza się, że ze względu na tak wiele różnorodnych sytuacji pedagodzy nie są pewni, jakie podejście powinni wybrać, by pomóc swoim wychowankom. Niniejszy poradnik stanowi zbiór prostych wskazówek, jak rozpoznać trudności uczniów, oraz praktycznych pomysłów, jak ułatwić proces nauczania. Zawiera wiele gotowych do wykorzystania ćwiczeń, które są idealne dla nauczycieli jak i rodziców dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej lub przedszkola.
Świetny, przejrzysty poradnik, jeden z lepszych, jakie miałam okazję czytać. Posiada piękną szatę graficzną, bardzo schematyczny spis treści, przez co czytelnik jest świetnie zorientowany w całości rozdziałów książki. Jej język jest naprawdę przystępny w odbiorze, mimo trudnej tematyki. Autorka posiada genialne podejście do tematu, od pierwszych stron czuć, że jest właściwą osobą na właściwym miejscu i robi to, co kocha, a praca z uczniem jest dla niej wielką przyjemnością. Zachwycałam się tą książką od początku do końca, a treść jej z pewnością przysłuży się do efektywniejszej pracy z moimi uczniami.
W książce znajduje się 100 porad autorki na temat pomocy uczniom z różnorodnymi trudnościami, jest też wiele przykładów dobrych praktyk, pomocy i zabaw dydaktycznych oraz ćwiczeń. Wiele pomysłów posiada rysunki, dzięki czemu możemy od razu zobaczyć, jak dana pomoc wygląda, łatwiej nam ją stworzyć. Ćwiczenia zawarte w tej pozycji są uniwersalne, sprawdzą się zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej. Są podzielone na kategorie oraz ćwiczone sprawności i umiejętności, a także trudności. Pomysły zostały zaczerpnięte z doświadczeń pedagogicznych pani Isabelle Deman, dlatego myślę, że są bardzo dobrą rekomendacją dla każdego zainteresowanego tematem. Treść podzielona została na część teoretyczną oraz praktyczną. Nie ma w niej żadnych zbędnych informacji - same czyste konkrety, przez co pozycja nie jest nużąca, a czytelnik otrzymuje to, czego oczekiwał przed lekturą książki.
Bardzo polecam wszystkim nauczycielom jak i rodzicom nie tylko uczniów trudnych zajrzeć do tego niesamowitego poradnika, ponieważ myślę, że jest on świetnym źródłem wiedzy o uczniu. Z książki wyciągniemy wiele inspiracji i pomysłów na działania, ale również poznamy wiele trudności, z jakimi borykają się uczniowie i sposoby na ich przezwyciężenie. Uniwersalna książka, która powinna znaleźć się na półce każdego edukatora i opiekuna. I podążając za słowami autorki, w książce znajdziecie 100 pomysłów wybranych spośród setek innych, 100 pomysłów do wdrożenia, do dostosowania do każdego ucznia, 100 pomysłów, które zachęcają, by pójść dalej, ale przede wszystkim 100 pomysłów, które sprawią, że zmieni się spojrzenie czytelnika na trudności uczniów, i które pomogą mu towarzyszyć dzieciom na drodze do wiedzy.
"Pomaganie uczniowi z trudnościami polega przede wszystkim na traktowaniu go z życzliwością i na dostrzeżeniu w nim dziecka, które ma kłopoty z byciem uczniem, uczeniem się oraz podporządkowywaniem się regułom. Kluczowe jest przyjazne i przychylne spojrzenie oraz zaufanie uczniowi - jednak nie można mylić takiej postawy z litością ani pobłażliwością."