W Wywiadzie dziennikarskim szczegółowo opisano podstawową umiejętność dziennikarza, która polega na zadawaniu odpowiednich pytań w odpowiednim czasie. Jest to praktyczny i zwięzły przewodnik dla wszystkich dziennikarzy prasowych – profesjonalistów, studentów dziennikarstwa i stażystów – nie tylko dla tych, którzy opisują bieżące wydarzenia, ale i tych, którzy są autorami obszernych artykułów dla gazet i czasopism.
Autorzy analizują różne rodzaje wywiadów, począwszy od wywiadu vox pop (na który składają się krótkie wypowiedzi ludzi zapytanych o daną kwestię na ulicy) i konferencji prasowej, a skończywszy na wywiadzie będącym punktem wyjścia do stworzenia artykułu w szczegółowy sposób przedstawiającego sylwetkę danej osoby. Książka zawiera wywiady z wieloma uznanymi dziennikarzami, takimi jak Lynda Lee-Potter z „Daily Mail” czy Andrew Duncan z „Radio Times”, i obejmuje wszystkie etapy przeprowadzania wywiadu, w tym zbieranie informacji, planowanie i prace przygotowawcze, formułowanie pytań, zdobywanie barwnych wypowiedzi wartych przytoczenia w artykule, sprawdzanie i redagowanie zdobytego materiału.
Wywiad dziennikarski zawiera:
• rozważania na temat znaczenia wywiadu dla dziennikarstwa,
• wskazówki dotyczące tego, jak poradzić sobie z różnymi rozmówcami, takimi jak politycy, sławne osobistości czy osoby bezbronne wobec dziennikarzy,
• wskazówki dotyczące przeprowadzania wywiadów telefonicznych,
• sugestie dotyczące sporządzania notatek, stenografowania i różnych metod nagrywania wywiadów,
• omówienie kwestii etycznych, prawnych i zawodowych, takich jak zniesławienie, prawo do prywatności, zdobywanie sensacyjnych informacji za pieniądze, zdobywanie informacji nieoficjalnych, a także granice redagowania materiału,
• glosariusz terminów dziennikarskich i uwagi dotyczącej dalszej lektury.
Autorzy analizują różne rodzaje wywiadów, począwszy od wywiadu vox pop (na który składają się krótkie wypowiedzi ludzi zapytanych o daną kwestię na ulicy) i konferencji prasowej, a skończywszy na wywiadzie będącym punktem wyjścia do stworzenia artykułu w szczegółowy sposób przedstawiającego sylwetkę danej osoby. Książka zawiera wywiady z wieloma uznanymi dziennikarzami, takimi jak Lynda Lee-Potter z „Daily Mail” czy Andrew Duncan z „Radio Times”, i obejmuje wszystkie etapy przeprowadzania wywiadu, w tym zbieranie informacji, planowanie i prace przygotowawcze, formułowanie pytań, zdobywanie barwnych wypowiedzi wartych przytoczenia w artykule, sprawdzanie i redagowanie zdobytego materiału.
Wywiad dziennikarski zawiera:
• rozważania na temat znaczenia wywiadu dla dziennikarstwa,
• wskazówki dotyczące tego, jak poradzić sobie z różnymi rozmówcami, takimi jak politycy, sławne osobistości czy osoby bezbronne wobec dziennikarzy,
• wskazówki dotyczące przeprowadzania wywiadów telefonicznych,
• sugestie dotyczące sporządzania notatek, stenografowania i różnych metod nagrywania wywiadów,
• omówienie kwestii etycznych, prawnych i zawodowych, takich jak zniesławienie, prawo do prywatności, zdobywanie sensacyjnych informacji za pieniądze, zdobywanie informacji nieoficjalnych, a także granice redagowania materiału,
• glosariusz terminów dziennikarskich i uwagi dotyczącej dalszej lektury.