Jest to tekst, który wciąga i który, jak sądzę, może zainteresować także osobę głęboko wierzącą, jeśli oczywiście odważy się ona przystąpić do lektury, nie odstraszona bluźnierczo dla niej brzmiącym tytułem. Esej Heleny Eilstein nie jest bowiem antychrześcijański; nie jest mianowicie w tym sensie, iż autorka stwierdza, że "nie podobna być uczestnikiem kultury europejskiej nie będąc w jakiejś mierze dziedzicem tradycji judeochrześcijańskiej, a w szczególności zaś chrześcijańskiej".
prof. Zbigniew Ogonowski
SPIS RZECZY
1. UWAGI WSTĘPNE
Ateista wobec tradycji judeochrześcijańskiej.
Dygresja: mit a jego historyczne podłoże
2. UWAGI WSTĘPNE, C.D.
Dychotomie w etosie ewangelicznego Jezusa.
Powrót do sprawy dziedzictwa judeochrześcijańskiego
3. MIT SAMOPOŚWIĘCENIA BÓSTWA
Aspekty drastyczne mitu
4. MIT SAMOPOŚWIĘCENIA BÓSTWA, C.D.
Aspekt moralny mitu o dziedziczności grzechu pierworodnego
5. DYGRESJA O GRZECHU PIERWORODNYM
Mit o inicjacji ludzkości do seksualności i do sumienia.
Humanizm, Kościół a sprawy autonomii sumienia
6. MIT ZBAWCZEGO POWOŁANIA CZŁOWIEKA W STOSUNKU DO BÓSTWA
Jedna z prób przezwyciężenia dysonansu pomiędzy rzeczywistością a mitem zbawienia
7. MIT SAMOPOŚWIĘCENIA BÓSTWA, C.D.
Sens i cel samopoświęcenia.
Problem warunku zbawienia.
"Grzeszność" ateizmu
8. MIT SAMOPOŚWIĘCENIA BÓSTWA, C.D.
Mit o piekle jako dylemat moralny chrześcijan
9. MIT OFIARY PRZEBŁAGALNEJ
Problemy odpowiedzialności zbiorowej
10. MIT KONTYNGENCJI UKRZYŻOWANIA
Humanizm wobec etosu ewangelicznego
11. DYGRESJA O RODOWODZIE DAWIDIAŃSKIM
Aspekt moralny tej tradycji