Znikają manuskrypty z europejskich bibliotek. Wraz z nimi znika pamięć o autorach i ich twórczości. Dziedzictwo europejskiej kultury jest zagrożone…
Stanisław Lem wielokrotnie wyrażał opinię, że na świecie jest za dużo książek, że w zalewie zadrukowanego papieru przegapiamy to, co naprawdę istotne. W „Wielkości urojonej” napisał: Głos miliona Szekspirów jest taką samą wrzawą i wściekłym hałasem, jak głos stada bawołów na stepie lub bałwanów na morzu.
I oto nagle pewnego dnia szum papierowego morza nieco cichnie. Zaczyna ubywać książek, ktoś je kradnie. Robi to tak sprytnie, że wszystkie egzemplarze danego dzieła znikają bezpowrotnie z księgarń, antykwariatów i bibliotek, a w pamięci czytelników także ginie po nich wszelki ślad.
Łupem przebiegłego złodzieja padają teksty Szekspira, Borgesa, Kafki, Verne’a, Miłosza i Lema (któremu zapewne nie o takie rozwiązanie problemu nadmiaru literatury chodziło), a tymczasem ludzkość nie zdaje sobie sprawy, że jest systematycznie ograbiana z najcenniejszych skarbów. To zbrodnia doskonała. Niemal doskonała.
Twórcy:
PRZEMYSŁAW TRUŚCIŃSKI– urodzony w 1970 r., jeden z najsłynniejszych polskich twórców komiksu i niestrudzony promotor tej formy sztuki. Opiekun artystyczny m.in. konkursu na komiks organizowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego.
GRZEGORZ JANUSZ- urodzony w 1970 r., debiutował w 1991 r., autor wielu opowiadań i scenariuszy (głównie komiksowych), a także jednej powieści, wielki miłośnik książek.
Słowo wstępne
Komiks jest zaproszeniem do podróży po kulturach państw członkowskich Unii Europejskiej. Nie jest komentarzem bieżących wydarzeń politycznych. Polska prezydencja w Radzie UE stanowi jedynie tło przedstawionych zdarzeń.
Znikają manuskrypty z europejskich bibliotek. Wraz z nimi znika pamięć o autorach i ich twórczości. Dziedzictwo europejskiej kultury jest zagrożone. We Wrocławiu zbiera się Europejski Kongres Kultury, aby rozwiązać zagadkę kradzieży. Z tej samej przyczyny zostaje zwołana nieformalna Rada Ministrów ds. kultury państw członkowskich.
Oba wydarzenia faktycznie odbyły się w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE. Najwybitniejsi przedstawiciele świata kultury na zaproszenie prof. Zygmunta Baumana przyjechali do naszego kraju, aby debatować między innymi na temat związków kultury masowej i elitarnej. Komiks prezydencji jest głosem popkultury w tej debacie. Nawiązań do polskiego przewodnictwa jest więcej.
Scenografię tworzą obiekty istotne dla dziedzictwa europejskiego. W tle głównych wątków narracji odnajdujemy odniesienia do priorytetów polskiej prezydencji.
Naszym zamysłem było pokazanie jedności wyzwań europejskich w duchu hasła, które stało się mottem Unii Europejskiej zapisanym w preambule Traktatu z Lizbony: „Zjednoczeni w różnorodności”. Dawniej polska szkoła plakatu i polska twórczość filmowa, a dzisiaj polska szkoła rysunku i animacji promują Polskę w jednoczącej się Europie.