Geneza „Przebiegłych dochodzeń Ottona i Watsona” to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii polskiego komiksu. W 2004 roku telewizja Arte wraz z czołowym francuskim wydawnictwem komiksowym, Glenat ogłosiły międzynarodowy konkurs na powstanie nowego komiksu. Zwycięski tytuł to właśnie „Esencja”. Był to jeden z pierwszych w historii komiksów polskiego autora wydany najpierw w najważniejszym dla komiksu kraju. Polskie tłumaczenie ukazało się nakładem wydawnictwa Mandragora. Po dwóch latach ukazała się druga część komiksu – „Romantyzm” – zdaniem wielu krytyków nawet lepszy od pierwszej części. Pierwszy tom opowiada o dochodzeniu, jakie prowadzi prywatny detektyw Otto Bohater i jego szczur Watson (z tej pary szczur jest bystrzejszy). Otto to sympatyczny, rozbrajająco szczery i lekko zaspany pijaczek. Ma swoje spokojne życie, nawet własne biuro detektywistyczne. Szukanie w kanałach ważnych rzeczy, które przypadkowo wpadły do ubikacji zapewnia mu egzystencję na znośnym poziomie. Nie przejmuje się zbytnio jutrem, gdyż ma nadzieję, że dobry los się nim zaopiekuje. Zresztą Otto ma także szczura Watsona. Z tej pary gryzoń jest zdecydowanie lepiej przystosowany do życia. Otto poddaje się sile przypadku. Tak też prowadzi swoje śledztwo. Opierając się na ciągu luźnych i przypadkowych skojarzeń nieoczekiwanie rozwiązuje całą zagadkę. Akcja komiksu rozgrywa się w Warszawie – autorzy zadbali, by charakterystyczne dla Warszawy miejsca były w komiksie rozpoznawalne (np. Powązki, Plac Zamkowy, okolice Starego Miasta, Pałac Kultury, Biblioteka Uniwersytecka, Dworzec Centralny, itp.). W drugim tomie dochodzenie doprowadzi Ottona do Ministerstwa Kultury i tajemniczego projektu wskrzeszenia Mistrzów Romantyzmu... Wielowarstwowa opowieść z odniesieniami do polskiej literatury i popkultury to jedno z najwybitniejszych dzieł polskiego komiksu. Po raz pierwszy w zbiorczym, kolekcjonerskim wydaniu!