Sztuka Themersonów rzuca wyzwanie naszym przyzwyczajeniom i utartym przekonaniom o spójności świata. Para urodzonych w Polsce artystów weszła do panteonu dwudziestowiecznej awangardy, choć ich twórczość wymyka się klasyfikacjom i splata w unikalny dwugłos. Franciszka Themerson (1907-1988) zajmowała się rysunkiem, malarstwem, ilustrowała książki, projektowała scenografie teatralne. Stefan Themerson (1910-1988) pisał powieści, opowiadania, eseje filozoficzne, książki dla dzieci, stworzył Poezję i Operę Semantyczną. W przedwojennej Warszawie wspólnie realizowali filmy eksperymentalne, w Londynie prowadzili wydawnictwo Gaberbocchus, publikując "bestlookery" o oryginalnej szacie graficznej. Książka Adriany Prodeus może być nazwana eseistyką emocjonalną. Nie tracąc skrupulatności badacza utrzymuje pełną zachwytu, zmysłową przyjemność obcowania z geniuszem. Bez przypinania łatek i obnażania historycznych stygmatów opisuje tę oryginalną twórczość na tle dwudziestowiecznego modernizmu. Wprowadza w świat przenikających się działań obojga małżonków, w przejrzysty sposób przybliża różne dziedziny ich aktywności, znane dotąd głównie z trudno dostępnych, rozproszonych publikacji.