Jest to książka o bardzo popularnym i mało zbadanym zjawisku we współczesnej humanistyce, o creative writing, czyli sztuce pisania. Wiele uczelni w Stanach Zjednoczonych i na świecie honoruje tego typu studia stopniami uniwersyteckimi. W polskiej humanistyce temat ten nie został do tej pory opisany. Autor jako pierwszy polski badacz omawia zwięźle historię creative writing oraz bardziej szczegółowo dwa najważniejsze problemy związane z tą dziedziną: tajemnicę i suspens. Jego analizy i interpretacje sięgają przede wszystkim do odniesień literaturoznawczych, ale także filozoficznych i religioznawczych, psychologicznych, filmologicznych i medioznawczych. Tajemnica i suspens zostały tu opisane z perspektywy ,,rzemiosła pisarskiego na materiale literatury popularnej i - w tle - tzw. wysokiej. Rozpoznanie tych problemów, ich swoista rekonstrukcja, pokazuje, iż pomiędzy pozorną często prostotą reguł tworzenie a wyjątkowością doświadczenia pisarza rysuje się trudno uchwytna sytuacja graniczna, w której postulowana reguła nie wyklucza pojawienia się kontekstu głębszego, np. epifanijnego. Zagadnienia przedstawione w książce mogą zwrócić uwagę nie tylko naukowców, ale także - co rzadkie w przypadku tego typu prac - osób na co dzień zmagających się z językiem pisanym i mówionym, przede wszystkim dziennikarzy, filmowców, specjalistów w zakresie public relations oraz studentów zainteresowanych warsztatem pisarza.