Choć dzieła wokalno-instrumentalne nie należą do moich ulubionych (uważam, że muzyka instrumentalna, zwłaszcza symfonia jest po prostu absolutem, oczywiście to moje subiektywne zdanie), to jest kilka dzieł, które są bardzo głęboko zakorzenione w moim sercu, chociażby Miłość do trzech pomarańczy, Czarodziejski flet, Diabły z Loudun, Król Roger, Einstein on the beach, Akhnaten ( to tylko kilka z mojej prywatnej ulubionej listy ;))
Vivien Schweitzer, pianistka i krytyk muzyczny wychodzi z propozycją ukazania historii opery. Robi to w bardzo dobry sposób, bo gwarantuje Wam, że nawet jeśli używa nomenklatury muzycznej, która może być momentami nie zrozumiała dla czytelników nie zajmujących się muzyką klasyczną, wyjaśnia każde z pojęć w bardzo zadawalający sposób. Nie jest to oczywiście dogłębne spojrzenie na ten gatunek, ale dzięki tej książce możemy poznać najważniejsze dzieła sceniczne, ich autorów oraz sposoby komponowania danych struktur muzycznych, czy zaznajomić się z najwspanialszymi głosami, mowa oczywiście o wykonawcach :)
Opera, wiadomo, jak wszystko, przez cały czas ewoluuje. Kiedyś była formą rozrywki dla społeczeństwa, później stała się powiedzmy bardziej wysublimowana i może nie zawsze łatwa w odbiorze, przez co odnoszę wrażenie, że grupa słuchaczy się zmniejszała, ale z pewnością warto dać jej szansę :)
Obecnie bardzo ciekawym zabiegiem jest wystawianie dawnych oper, z okresu renesansu, czy klasycyzmu w nowych odsłonach, ze zmienioną scenografią, kostiumami, w bardziej „nowoczesny sposób”, można by powiedzieć, że te dzieła dostają nowe życie. Nie zawsze są pozytywnie obierane, są przecież zagorzali fani tradycji, ale w ten sposób artystom może uda się dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.
Jeśli znajdziecie kiedyś, czas i przede wszystkim ochotę, żeby wybrać się do opery na spektakl pamiętajcie o zapoznaniu się z librettem :P chociaż teraz bardzo często testy arii są tłumaczone i wyświetlają się na ekranie np u góry sceny.
Autorka dołączyła do książki playlistę, co uważam za świetny pomysł, zwłaszcza dla osób, które dopiero poznają świat opery.