„Najnowsza poezja Małgorzaty Kulisiewicz uwydatniania fascynację Autorki różnorodnością kulturową, która w istotny sposób wpływa na świat przedstawiony w miniaturach i poematach oraz typ refleksji zawarty w pointach, często o zabarwieniu egzystencjalnym lub filozoficznym. (…)
Tytułem Sprzedawcy jaśminu objęto zróżnicowane pod względem treści i formy utwory, które zamieszczono w częściach: Człowiek i wyspa, Ekfrazy, Szara persona i Przebudzenie. Tytuł przedostatniej jest aluzją do podmiotu lirycznego z utworu Uwaga dramat Andrzej Bursy: Mały szary człowiek / taki szary jak poniedziałek po niedzieli / szary jak szara mysz na szarym polu. Podczas gdy Bursa podkreśla alienację, pisząc, że to detal właściwie zbędny w realiach powojennej socjalistycznej rzeczywistości, to Kulisiewicz, pisząc w wierszu Szara persona o człowieku z XXI w. i wyposażając go w inne atrybuty: głodny ziemi życia codzienności / człowiek / szara persona Ziemi / stubarwny ptak, skupia się na niemożności osiągnięcia przez niego szczęścia i spełnienia. Od samego początku w liryce Małgorzaty Kulisiewicz odnajdujemy ślady fascynacji bogactwem i żywotnością kodów kulturowych, dlatego wiele w tej poezji motywów antycznych, biblijnych i orientalnych, występujących jako aluzje, odniesienia do sztuki i dzieł literackich, tekstów naukowych i zjawisk popkultury w postaci fraz w tekście właściwym lub w mottach.”
Magdalena Węgrzynowicz-Plichta, fragment posłowia, w: "Sprzedawcy jaśminu" , Wydawnictwo Signo 2021