Wstęp
Rozdział 1
Psychologia mediów: geneza, kierunki i metody badań, wpływ na odbiorcę/użytkownika
1.1. Geneza psychologii mediów i współczesne inspiracje naukowo-badawcze
1.1.1. Prekognitywna koncepcja odbioru filmu Hugo Münsterberga
1.1.2. Psychologia Gestalt w koncepcji psychologii sztuki Rudolfa Arnheima
1.1.3. Montaż, prawa umysłu i wyzwalanie emocji
1.1.4. Psychoanaliza i media
1.1.4.1. Aparat i dyspozytyw
1.1.4.2. Psychoanaliza jako metoda interpretacji
1.1.5. Pozostałe źródła inspiracji badawczych
1.1.5.1. Behawioryzm i teoria społecznego uczenia się
1.1.5.2. Paradygmat poznawczy i kognitywizm
1.1.5.2.1. Paradygmat poznawczy i ujęcie rozwojowe
1.1.5.2.2. Paradygmat poznawczy i koncepcja inteligencji wielorakiej
1.1.5.3. Biologiczne podstawy zachowań medialnych człowieka
1.1.5.4. Psychologia ewolucyjna i psychologia międzykulturowa w rozwoju homo medialis
1.1.5.5. Uczenie się przez działanie i filozofia pragmatyczna Johna Deweya
1.2. Psychologia mediów: kluczowe obszary badawcze
1.2.1. Psychologia literatury: tematy – metody – kierunki wpływu
1.2.2. Psychologia fotografii: przekaz wizualny jako źródło danych psychologicznych
1.2.3. Psychologia radia: początki badań psychologicznych nad odbiorem programów radiowych
1.2.4. Zaangażowanie widza w przedstawienie teatralne: ujęcie kognitywne
1.2.4.1. Psychodrama: wykorzystanie medium teatru w terapii, edukacji i wychowaniu
1.3. Metody badań wykorzystywane w psychologii mediów
Podsumowanie rozdziału 1
Rozdział 2
Media tradycyjne i nowe media: wpływ na odbiorcę i użytkownika
2.1. Wpływ społeczny a modelowe sytuacje i strategie komunikacyjne
2.2. Konwergencja mediów i performatyzacja zachowań odbiorczych
2.2.1. Multitasking medialny: typy i konsekwencje wielozadaniowości
2.3. Wpływ mediów na użytkownika a problem przemocy medialnej
2.4. Ekrany statyczne i dynamiczne w kontekście form aktywności odbiorcy/użytkownika
2.4.1. Wpływ ekranów na rozwój dziecka
Podsumowanie rozdziału 2
Rozdział 3
Reprezentacja, przedstawienie, komunikacji
3.1. Reprezentacje poznawcze a reprezentacje medialne
3.1.1. Formy i zastosowania reprezentacji w mediach
3.1.2. Typy myślenia a rozumienie przekazów medialnych
3.1.3. Problem identyfikacji w kontekście reprezentacji medialnych
3.2. Kategoria reprezentacji w filozofii i semiotyce
3.3. Filozofie reprezentacji a rozumienie przekazu
3.4. Problem reprezentacji w badaniach nad nowymi mediami
3.5. Komunikologia: kluczowe kierunki badań
3.5.1. Sposoby komunikowania się ludzi
3.5.2. Formy komunikowania się ludzi
3.5.3. Cele komunikowania się
3.5.4. Bazowe elementy procesu komunikowania 3.6. Współczesna komunikologia i media
3.6.1. Teoria użytkowania i korzyści, czyli pytanie o potrzeby społeczne
3.6.2. Aktorzy społeczni i sztuka kreowania wrażeń w koncepcji Ervinga Goffmana
3.6.3. Brytyjskie studia kulturowe
3.6.4. Determinizm technologiczny
3.6.4.1. Od globalnej wioski do efektu wioski
3.6.5. Inne modele komunikacyjne
Podsumowanie rozdziału 3
Rozdział 4
Patologiczne formy korzystania z mediów i cyberprzemoc
4.1. Zasoby człowieka i ich wpływ na rozwój osobowy
4.2. Patologiczne korzystanie z mediów: ujęcie procesualne
4.3. Symptomy patologicznego korzystania z mediów
4.4. Patologiczne korzystanie z mediów jako reakcja na sytuację stresową
4.5. Patologiczne zachowania medialne a cechy nowych mediów
4.5.1. Potencjalnie uzależniające cechy gier komputerowych
4.6. Siecioholizm: rodzaje patologicznego uzależnienia od Internetu
4.6.1. Formy siecioholizmu
4.7. Patologiczny hazard i e-hazard
4.8. Fonoholizm
4.9. Podatność na patologiczne korzystanie z mediów
4.10. Dynamika i fazy procesu zmiany w leczeniu
4.11. Formy profilaktyki uzależnień medialnych
4.11.1. Poziomy i strategie działań profilaktycznych
4.11.2. Edukacja medialna jako forma profilaktyki uzależnień
4.12. Zagrożenia (w) sieci
4.12.1. Przemoc w realu a cyberprzemoc
4.13. Model zdrowego życia w świecie nowych technologii
Podsumowanie rozdziału 4
Rozdział 5
Rola filmu w edukacji psychologicznej i nauczaniu
5.1. Film psychologiczny jako narzędzie edukacji
5.1.1. Film psychologiczny w świetle wybranych nauk humanistycznych i społecznych
5.1.2. Edukacyjna rola filmów zastanych
5.1.3. Analiza hermeneutyczna w edukacji psychologicznej
5.2. Kierunki pracy z filmem w edukacji formalnej
5.3. Edukacja filmowa w rozwoju dziecka
5.3.1. Dorośli i opiekunowie jako mediatorzy. Formy, typy i cele mediacji
5.4. „Język” filmu a procesy przetwarzania i zapamiętywania informacji
Podsumowanie rozdziału 5
Rozdział 6
Psychologia mediów: perspektywy dalszych badań oraz wpływ na inne nauki społeczne, medyczne i humanistyczne
6.1. Voyeuryzm i ekshibicjonizm: z medycyny i psychologii do filmoznawstwa, medioznawstwa oraz badań kulturowych
6.1.1. Voyeuryzm i ekshibicjonizm medialny: poza seksem, seksualnością, erotyką i pornografią
6.1.2. Telenowele dokumentalne, reality show i eksperymenty psychologiczne Philipa Zimbardo
6.2. Media a zaburzenia zachowania i procesów komunikacji
6.2.1. „Człowiek – robot”, „człowiek – interfejs”: komunikacja, interakcja czy technologiczna moda?
Podsumowanie rozdziału 6
Bibliografia
Filmografia
Wykaz tabel
Indeks nazwisk