Polskie strategie edukacyjne i oświatowe w epoce zaborów 1795–1918

Jan Wnęk
Polskie strategie edukacyjne i oświatowe w epoce zaborów 1795–1918
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Monografia składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym z nich omówione zostały polskie strategie edukacyjne i oświatowe schyłkowego oświecenia, wprowadzane w życie po trzecim rozbiorze Polski.

W kolejnym rozdziale ukazane zostały polskie strategie edukacyjne i oświatowe doby romantyzmu. W tej części pracy scharakteryzowano problemy dotyczące przede wszystkim romantycznego mesjanizmu i ideału wychowania narodowego, które to najsilniej oddziaływały na polską myśl filozoficzno-pedagogiczną w okresie międzypowstaniowym.

W trzecim rozdziale omówione zostały pozytywistyczne strategie pracy u podstaw skupiającej się wokół polskiej oświaty i wychowania. Upadek powstania styczniowego i uwłaszczenie chłopów w Królestwie Polskim oraz napływ na ziemie polskie obcych prądów pozytywistycznych spowodowały odwrót od romantyzmu i wysunięcie na czoło rozważań kwestii potrzeb pracy organicznej.

Rozdział czwarty dotyczy renesansu wielkich idei pedagogicznych i nadziei na przełomie XIX i XX wieku, a więc w okresie wielkiej eksplozji demograficznej, migracji ludności, rozpadania się więzi stanowych i kształtowania się więzi klasowych oraz świadomości narodowej. Twórczość pedagogiczna tamtych lat przybierała postać strategicznego przekazu edukacyjno-wychowawczego skierowanego do społeczeństwa.

W rozdziale piątym scharakteryzowane zostały strategie apostazji i lojalizmu. Przez cały okres niewoli narodowej w polskim społeczeństwie rodziły się idee zmierzające do wykazania, że ugoda z zaborcą będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem dla Polaków, pozwoli im zachować fundamenty narodowego trwania i materialnej egzystencji.

W ostatnim, szóstym rozdziale zawarte zostały rozważania o nieustannej irredencie jako jednej ze strategii działań na rzecz przywrócenia ojczyźnie niepodległego bytu. Rzucający hasła ciągłej walki z zaborcą nie zaprzestawali także marzyć o rewolucji społeczno-politycznej, która zmieni na lepsze życie polskiego społeczeństwa, wprowadzi do niego więcej demokracji i równości. Doceniano również rolę dyplomacji w pozyskiwaniu stronników sprawy polskiej oraz koncepcje tworzenia polskich szkół wojskowych na emigracji.

Całość rozważań zawartych w niniejszej książce daje ogólny obraz polskich strategii edukacyjnych i oświatowych doby zaborów. Poszczególne rozdziały przedstawiają kluczowe problemy edukacyjno-wychowawcze epoki, kreśląc wizję strategicznych planów i koncepcji wielu autorów dotyczących pedagogizacji polskiego społeczeństwa i walki o zachowanie narodowego bytu i tożsamości. Niektóre konkluzje i tezy zawarte w książce mogą mieć charakter dyskusyjny, determinować dalsze badania i głębszy namysł nad losami Polaków w trudnym okresie niewoli narodowej. Długi okres lat 1795–1918 przyniósł polskiemu narodowi nowe doświadczenia i wytworzył atmosferę walki o byt oraz przetrwanie. Różne ówczesne wypowiedzi i postawy mogą być rozmaicie interpretowane i oceniane, a końcowa konkluzja nie jest łatwa.

Na końcu książki zamieszczona została bibliografia. Jej szczególna rola polega na zestawieniu i ujawnieniu ogromu ówczesnych wypowiedzi na tematy oświatowe we wszystkich trzech zaborach oraz na emigracji. Dzięki swej rozległości bibliografia będzie dobrą ilustracją polskiej świadomości społecznej. Korzystać z niej będą mogli nie tylko historycy wychowania, ale także inni badacze dziejów Polski porozbiorowej pragnący zgłębić dotychczasowy stan wiedzy o losach polskiego narodu w warunkach wieloletniego zniewolenia.






Przedmowa (Andrzej Chwalba)

Wstęp

I. Oświecajmy się

Pod urokiem tradycji Komisji Edukacji Narodowej
Światopogląd edukacyjno-oświatowy epigonów oświecenia
W zaborze rosyjskim i Księstwie Warszawskim
W Galicji
W Rzeczypospolitej Krakowskiej
W zaborze pruskim
Wizje oświaty ludu
Idee oświatowo-wychowawcze filomatów 1
Podsumowanie

II. W kręgu romantycznych i narodowych ideałów

Na straży uczuć religijnych i moralności
Romantyczny mesjanizm i ideał wychowania narodowego
Podsumowanie

III. Narodowa klęska i czas na realizm

Praca organiczna i praca u podstaw
W kręgu pozytywizmu warszawskiego
Dewizy oświatowo-wychowawcze pozytywistów galicyjskich
Strategia pracy u podstaw w dobie Kulturkampfu
Praktyka oporu społecznego wobec ucisku germanizacyjnego
Rola domu rodzinnego w utrzymaniu tożsamości narodowej
Koncepcje tajnego nauczania
Stanowisko w sprawie kształcenia kobiet
Podsumowanie

IV. Renesans wielkich idei i nadziei

Ideologia wychowania narodowego
Credo pedagogiki społecznej
Orientacja oświatowa ruchu ludowego
Myśl przewodnia oświaty socjalistycznej
Pedagogizacja chłopów i robotników
Dyskurs wokół szkolnictwa zawodowego
Deliberacje nad oświatą dzieci wiejskich
Idea studiów wyższych jako drogi do kariery
Taktyka wychowawczo-oświatowa ruchu sokolego
Dywagacje stowarzyszenia Eleusis na temat odnowy
narodu polskiego 282
Aspiracje życiowe junaków, skautów i harcerzy 286
Perspektywa nowego wychowania i unaukowienia polskiej pedagogiki
Podsumowanie

V. Apostazja, trójlojalizm

W kręgu orientacji prorosyjskiej
Lojalizm wobec Habsburgów
Poszukiwanie ugody z pruskim zaborcą
Podsumowanie

VI. Nieustanna irredenta

Na polach bitew i w dyplomacji
Marzenia o rewolucji społeczno-politycznej
Polskie szkolnictwo o profilu wojskowym w obcych krajach
Podsumowanie
Zakończenie

Bibliografia
Indeks osobowy
Abstract
Zusammenfassung

Data wydania: 2024-11-27
ISBN: 978-83-8294-348-1, 9788382943481
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 422
dodana przez: oficynaIMPULS

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Polskie strategie edukacyjne i oświatowe w epoce zaborów 1795–1918? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Polskie strategie edukacyjne i oświatowe w epoce zaborów 1795–1918. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl