Cykle pasyjne przedstawiające wydarzenia z życia Chrystusa od Wjazdu do Jerozolimy aż po Złożenie do grobu były często wykorzystywane w średniowiecznym malarstwie ściennym. Wiele z tych przedstawień do naszych czasów dotrwało w postaci tylko kilku lub kilkunastu - czasem zniszczonych - scen pasyjnych. W sztuce zachodnioeuropejskiej powstały opracowania na temat poszczególnych scen cyklów pasyjnych Chrystusa, natomiast prezentowana praca jest próbą przedstawienia polskich, czeskich i (obecnie) słowackich cyklów pasyjnych od strony ikonograficznej. Autor zajmuje się przedstawieniami pasyjnymi w malarstwie ściennym, powstałymi w Europie Środkowej od XII do początku XVI wieku. Badaniem zostały objęte tylko dawne tereny Polski, Prus, Czech i Górnych Węgier (obecnie Słowacji), terytorialnie i historycznie dość ściśle ze sobą powiązane. Opierając się na bogatym materiale źródłowym (literatura i ikonografia), autor wyróżnił typy ikonograficzne w ramach poszczególnych tematów przedstawień pasyjnych, ukazał ich związek z ikonografią Zachodniej Europy oraz zwrócił uwagę na miejsce występowania i funkcję cyklów pasyjnych w krajach objętych badaniem.