O humorze poważnie

Janusz Stanek
O humorze poważnie
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Fragment Wstępu

Książkę poświęconą stylom poczucia humoru nauczycieli i przyszłych nauczycieli warto rozpocząć od prowokacyjnej tezy: Nauczyciele też są ludźmi! Tak, tak, wiem – czasami trudno w to uwierzyć… Jeżeli jednak choć na chwilę założy się, że ludźmi są, to znaczy, że mają także poczucie humoru! Jakieś pewnie mają… To znaczy niektórzy z nich twierdzą, że mają…

Zawartość monografii została pomyślana jako klasyczna triada z wydzielonymi częściami: teoretyczną, metodologiczną i empiryczną. Mam oczywiście świadomość, że przyjęte rozwiązanie odległe jest od klasycznych rozwiązań przewidzianych dla monografii naukowej, nakazujących dbałość o zachowanie odpowiednich proporcji poszczególnych fragmentów. Założyłem jednak, że w ramach szkicu empirycznego przyjęty koncept niekoniecznie musi źle świadczyć o intencjach autora. Jestem przekonany (szczególnie pod wpływem podszeptów swojej duszy praktyka!), że im bardziej rozbudowany blok treści empirycznych, tym większy zakres wiedzy „świeżej”, a zatem najbardziej wartościowej. Zastosowane rozwiązanie miało uchronić opracowanie od typowych dla pedagogiki ostatnich czasów, nie zawsze przejrzystych i nowatorskich teorii, oddalonych o lata świetlne od sfery praxis.

Czy w ramach niniejszej publikacji udało się zrealizować zamysł operowania językiem barwnym, znanym na przykład z publikacji Aleksandra Nalaskowskiego? Ocena oczywiście należy do czytelników. Proszę jednak o wyrozumiałość, ponieważ nie każdy fragment opracowania o charakterze badawczym może być napisany „lekkim piórem”. Po prostu potencjalna błyskotliwość nie powinna być priorytetem, na przykład w opisach zależności o charakterze statystycznym, ponieważ byłoby to nieadekwatne i sztuczne. Zatem nieortodoksyjność formy (w odniesieniu do stylu naukowego) pojawia się tu i ówdzie, odgrywa jednak rolę przyprawy, a nie dania głównego. Tak czy inaczej, nie chciałem, by się okazało – jak to kiedyś wyraził w rozmowie profesor Bogusław Śliwerski – że kolejna publikacja poświęcona humorowi jest śmiertelnie poważna…

Zakończę tezą, od której zacząłem: Nauczyciele też są ludźmi! Nie zawsze są obdarzeni poczuciem humoru. A czasami nawet jeżeli są żartobliwie usposobieni, nie zawsze mają ochotę (polska oświata tworzy ku temu warunki!) się uśmiechać czy żartować. Ważne, by spróbować stworzyć przestrzeń do tego, by ci pierwsi starali się wykrzesać z siebie jakiś krotochwilny zasób, a drudzy mieli więcej powodów do korzystania z humorystycznych zasobów. Jest to ważne o tyle, że poczucie humoru może się przekładać na lepszą atmosferę w szkole i bardziej efektywne nauczanie. W końcu człowiek ma sześć zmysłów… „Ten szósty jest, kto wie, czy nie najbardziej potrzebny. To zmysł humoru. Im częściej się nim posługujesz, tym życie wydaje się łatwiejsze”. Dodać można: Szczególnie w szkole! Jeżeli jeszcze dołączyć do powyższego wątku Tischnerowskie: „Trzeba mieć radość w myśleniu i myślenie w radości”, przesłanie publikacji będzie można uznać za spełnione.









Wstęp

Podziękowania

Rozdział 1. Humor i poczucie humoru – wielość perspektyw poznawczych

1.1. Pojęcia, terminy, znaczenia i interpretacje
1.2. Znaczenie humoru w życiu codziennym
1.3. Koncepcje, teorie i definicje humoru
1.4. Zarys badań nad problemem
1.5. Wybrane narzędzia do badania stylów humoru
1.6. Wprowadzenie do tematyki stylów poczucia humoru nauczycieli i studentów specjalności nauczycielskich

Rozdział 2. Metodologiczne podstawy badań

2.1. Przedmiot badań i cele eksploracji
2.2. Problemy badawcze
2.3. Zmienne i wskaźniki
2.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
2.5. Wybór terenu badań i próby badawczej
2.6. Organizacja i przebieg badań
2.7. Opis procedur statystycznych

Rozdział 3. Empiryczny obraz nauczycielskiego i studenckiego poczucia humoru

3.1. Charakterystyka badanej próby
3.2. Humor afiliacyjny (affiliative humour)
3.3. Humor autowaloryzacyjny (self-enhancing humour)
3.4. Humor agresywny (aggressive humour)
3.5. Humor autodeprecjonujący (self-defeating humour)

Podsumowanie 1. Podobieństwa i różnice w poczuciu humoru badanych grup
Podsumowanie 2. Dominujące style poczucia humoru i ich pedagogiczne implikacje

Rekomendacje zamiast zakończenia

Postscriptum
Posłowie
Aneks

Załącznik 1. Wykresy prezentujące połączone (nauczyciele i studenci) odpowiedzi respondentów
Załącznik 2. Wyniki Humor Styles Questionnaire wygenerowane przez program obliczający wyniki
Załącznik 3. Kwestionariusz Stylów Poczucia Humoru

Bibliografia
Spis diagramów, tabel i wykresów
Spis diagramów
Spis tabel
Spis wykresów

Data wydania: 2024-11-13
ISBN: 978-83-8294-337-5, 9788382943375
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 244
dodana przez: oficynaIMPULS

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka O humorze poważnie aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka O humorze poważnie. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl