Nowy prorok Vezamar surowo rządzi miastem wśród piasków, a jego przyboczni wymuszają posłuch siłą i nowymi prawami. Mieszkańcy, terroryzowani lub kuszeni przez wysokie nagrody, donoszą na siebie wzajemnie. Tylko kilka rozsianych grup sprzeciwia się jeszcze władzy proroka. Do jednej z nich przyłącza się Nahar Al'Iarnak, gdy dzięki poświęceniu brata wychodzi z lochów. Przewrót się zbliża. Degowie z żelaznych wzgórz podnoszą bunt, a nomadzi najeżdżają północne oazy. Spiskowcy nie wiedzą jednak, że oprócz proroka Vezamara przyjdzie im się mierzyć z kimś znacznie potężniejszym.
Tymczasem Kashima dręczą złe przeczucia. Wiedzie pełne niebezpieczeństw życie najemnika, a los rzuca go w kolejne przygody, ale wciąż wraca myślami do tajemnicy miasta wśród piasków.
Kim naprawdę był Sammar, pierwszy z proroków? Dlaczego niektórzy mieszkańcy krain wschodu także mają dar krwi? Kim jest cesarz Yauranu, którego milionowa armia rusza na podbój ziem środka?
Wreszcie odnajduje trop, który daje szansę na rozwiązanie tajemnic Ocalonej Krainy, i zdaje sobie sprawę, że stawką w grze jest znacznie więcej, niż przyszłość Świętego Miasta. Czas bogów-uzurpatorów oraz ich potomstwa dobiega bowiem kresu. Powraca Wielki Architekt.