Podjęte w pracy rozważania dotyczą wolności rozumianej, po pierwsze, jako wolność polityczna, po drugie zaś, jako wolność, którą Isaiah Berlin określał mianem „wolności negatywnej”. Analizie został poddany zbiór idei dotyczących przestrzeni między rządzącymi a rządzonymi czy między administracją a poddanymi/obywatelami, bez uwzględniania wolności wyznaniowej. Wolność religijna czy kwestie związane z uciskiem mniejszości etnicznych lub wyznaniowych były dla autora istotne jedynie wtedy, gdy wiązały się ściśle z ogólną wizją wolności politycznej danego myśliciela czy stronnictwa.
Ramy chronologiczne pracy stanowią zasadniczo lata 1600–1789. Dość ogólnikowa cezura czasowa wynika z trudności zestawienia etapów ewolucji ustrojowej oraz ewolucji myśli społecznej i politycznej w obu omawianych państwach. Można więc przyjąć, że chronologicznie publikacja ta dotyczy zdarzeń od pojawienia się pierwszych tendencji absolutystycznych w monarchiach Elżbiety I Tudor i Henryka IV Burbona aż do rewolucji francuskiej, podczas której wypracowane wcześniej idee wolnościowe zostały poddane częściowej weryfikacji w praktyce politycznej.
Ramy chronologiczne pracy stanowią zasadniczo lata 1600–1789. Dość ogólnikowa cezura czasowa wynika z trudności zestawienia etapów ewolucji ustrojowej oraz ewolucji myśli społecznej i politycznej w obu omawianych państwach. Można więc przyjąć, że chronologicznie publikacja ta dotyczy zdarzeń od pojawienia się pierwszych tendencji absolutystycznych w monarchiach Elżbiety I Tudor i Henryka IV Burbona aż do rewolucji francuskiej, podczas której wypracowane wcześniej idee wolnościowe zostały poddane częściowej weryfikacji w praktyce politycznej.