Monografia Filozofia antropologii biokulturowej oparta jest na poniższych implikacjach:
(1) Jeżeli człowiek jest determinowany genetyczną strukturą wrodzoną oraz środowiskiem przyrodniczym i socjokulturowym, to o tożsamości i JEDNOŚCI człowieka decyduje to, co ISTNIEJE w zwiniętej strukturze wrodzonej, a co jest biologicznie rozwijane i kulturowo kształtowane.
(2) Jeżeli umysł permanentnie wyłania się z górnych poziomów mózgu i granicą oddzielającą mózg od umysłu jest ŚWIADOMOŚĆ, to dynamika mózgu jest PODŚWIADOMA, zaś aktywność umysłu jest z istoty ŚWIADOMA.
(3) Jeżeli świadomość jest bieżącą aktywnością myślenia i funkcją aktywnego umysłu permanentnie wyłaniającego się z dynamiki mózgu, to wyłaniająca się świadomość generuje: (a) strumień świadomych przedmiotów (intencji, myśli, sądów, przeżyć, wrażeń, uniesień, aktów twórczych i odtwórczych) współkonstytuujących teraźniejszość, (b) magazyn już-nie-świadomych i zapomnianych przedmiotów konstytuujących przeszłość, (c) jeszcze-nie-świadomych przedmiotów współtworzących chcenia, pragnienia, oczekiwania konstytuujących przyszłość.
(4) Jeżeli wielopoziomowy i wieloujawnieniowy umysł permanentnie wyłaniający się z mózgu włada poznawaniem, kreowaniem, postępowaniem, to aktywność umysłu da się ująć w dwóch skrajnych poziomach: (a) poziom umysłu psychicznego, obejmujący m.in. zachowania behawioralne, przedstawienia, inteligencję wraz z siatką pojęć zdroworozsądkowych oraz konfiguracje stanów emocjonalnych, (b) poziom umysłu duchowego, m.in. obejmujący rozum rozumiejący i rozumujący oraz akty twórcze nakierowane na generowanie dzieł artystycznych i technicznych, postępowanie moralne wyprowadzone z wartości uniwersalnych.
(5) Jeżeli aktywność umysłu rozciąga się w granicach wyznaczonych poziomów, to aktywność psychiczna istnieje, zaś aktywność duchowa staje się.
(6) Jeżeli każdy przedmiot myślenia ma strukturę, to myśl poznawcza nakierowana jest na prawdę, myśl aksjonormatywna nakierowana jest na dobro, myśl twórcza nakierowana jest na piękno, zaś myśl technologiczna nakierowana jest na użyteczność.
(2) Jeżeli umysł permanentnie wyłania się z górnych poziomów mózgu i granicą oddzielającą mózg od umysłu jest ŚWIADOMOŚĆ, to dynamika mózgu jest PODŚWIADOMA, zaś aktywność umysłu jest z istoty ŚWIADOMA.
(3) Jeżeli świadomość jest bieżącą aktywnością myślenia i funkcją aktywnego umysłu permanentnie wyłaniającego się z dynamiki mózgu, to wyłaniająca się świadomość generuje: (a) strumień świadomych przedmiotów (intencji, myśli, sądów, przeżyć, wrażeń, uniesień, aktów twórczych i odtwórczych) współkonstytuujących teraźniejszość, (b) magazyn już-nie-świadomych i zapomnianych przedmiotów konstytuujących przeszłość, (c) jeszcze-nie-świadomych przedmiotów współtworzących chcenia, pragnienia, oczekiwania konstytuujących przyszłość.
(4) Jeżeli wielopoziomowy i wieloujawnieniowy umysł permanentnie wyłaniający się z mózgu włada poznawaniem, kreowaniem, postępowaniem, to aktywność umysłu da się ująć w dwóch skrajnych poziomach: (a) poziom umysłu psychicznego, obejmujący m.in. zachowania behawioralne, przedstawienia, inteligencję wraz z siatką pojęć zdroworozsądkowych oraz konfiguracje stanów emocjonalnych, (b) poziom umysłu duchowego, m.in. obejmujący rozum rozumiejący i rozumujący oraz akty twórcze nakierowane na generowanie dzieł artystycznych i technicznych, postępowanie moralne wyprowadzone z wartości uniwersalnych.
(5) Jeżeli aktywność umysłu rozciąga się w granicach wyznaczonych poziomów, to aktywność psychiczna istnieje, zaś aktywność duchowa staje się.
(6) Jeżeli każdy przedmiot myślenia ma strukturę, to myśl poznawcza nakierowana jest na prawdę, myśl aksjonormatywna nakierowana jest na dobro, myśl twórcza nakierowana jest na piękno, zaś myśl technologiczna nakierowana jest na użyteczność.