Film w literaturze XXI wieku

Anna Ślósarz
Film w literaturze XXI wieku
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Powstało mnóstwo książek o filmowych adaptacjach, ale niewiele dotyczących wykorzystania w literaturze filmowych praktyk i technologii. Tymczasem poeci, pisarze i dramaturdzy wnikliwie przedstawiają rolę filmu – filmów fabularnych, dokumentalnych, audycji telewizyjnych, spotów reklamowych, wizualizacji w grach. Obrazowo, wręcz multimedialnie ilustrują i diagnozują zachowania ludzi, zjawiska społeczne oraz fundamentalne trendy kultury. Radość z rozpoznania motywów i konwencji popularnego kina wyzwala zaś czytelniczą satysfakcję.

„Książka Pani Profesor Anny Ślósarz pt. Film w literaturze XXI wieku to propozycja wydawnicza o wysokiej wartości poznawczej i intelektualnej, ciekawa, wciągająca przy lekturze. […]. Badaczka prezentuje autorską wizję korespondencji sztuk, opartą na metodologii antropologiczno-filozoficznej z elementami statystyki, a swoje rozważania odnosi do przemian współczesnej kultury i obyczajowości.”
dr hab. Dorota Kulczycka, prof. UZ

„Co ciekawe, o ile wpływ literatury na film (i odwrotnie), w szczególności zjawiska adaptacji filmowej i przyliterackości filmu były przedmiotem bardzo wielu analiz, o tyle wskazane przez Annę Ślósarz ujęcie zagadnienia okazuje się – mimo pozornej oczywistości – oryginalne. Z tego względu przywołany przez Autorkę stan badań jest dość skromny. Dobrze świadczy to o wyborze tematu, bowiem omówiona w książce problematyka jest raczej nieobecna w piśmiennictwie polskim i zagranicznym.”
dr hab. Piotr Sitarski, prof. UŁ
I. O CZYM JEST TA KSIĄŻKA

Podziękowania

1. Literatura barometrem stanu kultury
Film w literaturze jako antropologia w pigułce
Film w literaturze – stan badań
Wzory kulturowe w literaturze i filmie
Doświadczenia filmowe autora, bohatera i czytelnika

2. Sposób badania – antropologia komparatystyczna
Materiał badawczy

II. POEZJA

1. Heaney: oczekiwania wobec mediów

FILMOGRAFIA

2. Morgan: witalność bohaterów kultury popularnej

FILMOGRAFIA

3. Kaczmarski: kino artystyczne i popularne
Kaczmarski o filmie
Oddział chorych na raka a la polonaise A.D. 2002: kino artystyczne
Stary poeta drzemie – popularne kino gatunków
Kaczmarski – kino, ale nie telewizja

FILMOGRAFIA

4. Cząstki pomarańczy – poezja ukraińska
Neborak: prezydent jak Alain Delon

FILMOGRAFIA

Zabużko: miłosne doznania jak w Teoremacie

FILMOGRAFIA

5. Poezja rosyjska
Rubalskaja: tęsknota za slow cinema
Ilinska: o wyższości kina rosyjskiego

FILMOGRAFIA

6. „Pobocza”: Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia
Kastel: udręczona wojną Sophia Loren

FILMOGRAFIA

Hájek: telewizja jako element kultury 2.0
Štengl: telewizyjne fale postprawdy
Novaković: mechanizm przemocy w Mechanicznej pomarańczy

FILMOGRAFIA

Sirokai: węgierski Stalker

FILMOGRAFIA

7. Wnioski: poezja krytycznym głosem jednostki

III. POWIEŚCI

1. King: hiperadaptacje
Hiperadaptacja – multimedialne źródło antropologiczne
Trylogia w poetyce filmu terrorystycznego
Postpowieść i kino gatunków
Film i telewizja – narzędzia charakterystyki powieściowych bohaterów
Praktyki oglądania filmu
Praktyki oglądania telewizji
Gry: kondensacja kulturowych procesów
Tradycyjne gry kooperatywne
Wnioski: kwintesencja filmowej kultury

FILMOGRAFIA: BILL HODGESTRILOGY

2. Żulczyk: prowincjonalna mafia rodem z filmów i czasów ustrojowej transformacji
Filmowe i telewizyjne nawiązania
Konsekwencje percepcji filmów w powieści Żulczyka

FILMOGRAFIA

3. Antropologiczny wymiar percepcji multimediów w powieściach Kinga i Żulczyka

IV. OPOWIADANIA

1. Pilch: narodowe opowiadanie o ludziach i filmach
Praktyki oglądania filmów – zaspokajanie popędów
Telewizja: odpoczynek, ideologia, konfabulacje i celebryci
Pisz do Pilcha: film jako utrudnianie poznawania rzeczywistości

FILMOGRAFIA

2. New Writing 13: krytyka filmu i telewizji

Kino: rytuały i celebryci
Oglądanie telewizji: od wspólnoty do alienacji
New Writing 13: destrukcyjna rola filmu i telewizji

FILMOGRAFIA

3. Filmy w opowiadaniach – redukowanie człowieka do fizyczności

V. LITERATURA NON-FICTION

1. Nowy alfabet mafii – gangsterzy jak w filmach
Reporterskie kamery: zwierciadło prawdy
Wzorotwórcza rola filmu gangsterskiego
Gangsterzy jako celebryci
Telewizja jako komunikacyjny pośrednik
Operacyjne użycia zapisu wideo
Film narzędziem destrukcyjnej socjalizacji gangsterów

FILMOGRAFIA

2. Born a crime – rasowe stereotypy w mediach
Telewizja: życie rodzinne, informacja i rozrywka
Urzeczenie amerykańskim kinem
Dystans do hollywoodzkiego kina
Humorystyczne hiperbole i synekdochy rodem z animacji
Film jako tendencyjne narzędzie rejestracji
Medialne stereotypy
Reality show dla dzieci
Ojciec i Formuła 1
Odtwarzacze i płyty DVD – źródło nielegalnego zysku
Monitoring a postrzeganie koloru skóry
Gry – rozrywka i źródło dochodu
Przekazy filmowe: wprowadzenie do zachodniej kultury

FILMOGRAFIA

VI. DRAMAT

1. Dekada dramatopisarzy-scenarzystów
Amejko: filmowe konwencje zagrożeniem wrażliwości
Walczak: Batman jako antybohater

FILMOGRAFIA

Wojcieszek: gangsterzy rodem z telewizji

FILMOGRAFIA

Bieliński: groza telewizyjnych wiadomości
Stasiuk: monitoring gastarbeiterów
Masłowska: skutki koncentracji mediów

FILMOGRAFIA

Tomczyk: agenci służb specjalnych jako medialni sternicy poglądów
i zdarzeń 388

FILMOGRAFIA

Rudzka: dwa typy ekranów, czyli społeczny podział

FILMOGRAFIA

Sikorska-Miszczuk: telewizor a ewangeliczne przesłanie

FILMOGRAFIA

Pollesch: człowiek uprzedmiotowiony przez kamerę

FILMOGRAFIA

Iljewski: media a Penaty

FILMOGRAFIA

Szergin: Stalker jako pracownik służby bezpieczeństwa

FILMOGRAFIA

Dramat: destrukcja za pośrednictwem przekazów medialnych

VII. WYNIKI ANALIZY – FILM W LITERATURZE

Najpopularniejsze filmy i ich twórcy
Liryka, epika, non-fiction i dramat wobec filmowych znaczeń

STRESZCZENIE
ABSTRACT
ŹRÓDŁA ILUSTRACJI
Spis tabel
ŹRÓDŁA
Wykaz analizowanych tekstów
Opracowania i konteksty
INDEKS FILMÓW
INDEKS AKTORÓW I PREZENTERÓW
INDEKS REŻYSERÓW I PRODUCENTÓW FILMOWYCH
INDEKS BOHATERÓW
INDEKS PROGRAMÓW I SERIALI TELEWIZYJNYCH
INDEKS STACJI I KANAŁÓW TELEWIZYJNYCH

Data wydania: 2021-09-22
ISBN: 978-83-242-3720-3, 9788324237203
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 520
dodana przez: Vernau

Autor

Anna Ślósarz Anna Ślósarz Anna Ślósarz – dr hab., prof. UP: nauki o mediach i komunikacji społecznej, literaturoznawstwo. E-dydaktyk i e-metodyk, od 2011 r. prowadzi na platformie MOODLE e-zajęcia. Członek Editorial Board czasopisma „Journal of Research in E-learning”. Publi...

Pozostałe książki:

Film w literaturze XXI wieku Ideologiczne matryce Lektury a ich konteksty Kraków. Miejsce i tekst
Wszystkie książki Anna Ślósarz

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Film w literaturze XXI wieku? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Film w literaturze XXI wieku. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl