Edukacja jako relacja

Agnieszka Guzik
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Edukacja jako relacja
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

W czasie pandemii COVID-19 życie publiczne niejako zamarło lub przeniosło się w sferę prywatnej przestrzeni (praca, nauka, kult religijny), a bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem stał się śmiertelnym zagrożeniem. W świadomości wielu osób pojawiła się niepewność, głównie dotycząca przyszłości. Jaka ona będzie? Co się zmieni w naszych relacjach? Jak będziemy przygotowywać młodych ludzi do funkcjonowania w świecie zupełnie nieprzewidywalnym? Jak nauczymy się funkcjonować w stanie realnego zagrożenia? Niepokój związany był z prawie każdą sferą życia, w tym z tworzeniem nowej jakości kontaktów międzyludzkich. Czy wciąż będą funkcjonować głównie w świecie wirtualnym? Czy spotkaniom będzie stale towarzyszył dystans fizyczny? Jak będziemy się komunikować i czego będziemy musieli się nauczyć? Tych pytań było o wiele więcej i można je tworzyć w zależności od badanej dziedziny życia.

W niniejszej publikacji przedmiotem rozważań jest edukacja jako rzeczywistość, która wymaga ciągłej analizy i oceny. W literaturze pedagogicznej jest wiele rozważań teoretycznych i badań empirycznych stanowiących diagnozę owego zagadnienia. Dlaczego jest to tak nurtujący temat? Ponieważ jest to zjawisko dynamiczne, zmieniające się zarówno pod wpływem czynników makrospołecznych, jak i indywidualnych, osobowościowych. Ponadto jest to obiekt nieustannych zmian, korekt i ulepszeń. W związku z tym przygotowana monografia ma na celu prezentację głosów specjalistów (praktyków i teoretyków) na temat tworzenia edukacji rozumianej za Zbigniewem Kwiecińskim jako ogół działań, procesów i warunków sprzyjających właściwemu i optymalnemu rozwojowi człowieka, dającemu mu „[…] lepsze rozumienie siebie i relacji ze światem, skuteczniejszą kontrolę własnych zachowań i większe sprawstwo wobec procesów zewnętrznych”. Ufam, że zebrane w książce teksty pozwolą odpowiedzieć na pytanie, na ile powyżej ukazany obraz jest możliwy w polskiej szkole, która reaguje na działania ustawodawców, postulaty rodziców oraz dążenia uczniów, a obecnie jest odbiciem różnych wyzwań w obliczu pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. To właśnie szkoła powinna być nieustannym przedmiotem namysłu w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej. Pytania o jej kształt, specyfikę i wymiar są wciąż aktualne i uzasadnione. Obecnie szkoła przestaje być jedynym miejscem tworzenia wiedzy. Nauczyciel nie jest już autorytetem w dziedzinie przekazu informacji, a rodzice coraz chętniej decydują się na naukę dzieci w tak zwanym nauczaniu domowym. Pojawiają się zatem następujące pytania: Czy w związku z tym szkoła traci swoją pozycję i znaczenie? Jak należy ją zmieniać, aby coraz lepiej współgrała z tym, co ją otacza? Jak kształtować jej charakter, aby nie była sztucznym tworem oderwanym od rzeczywistości, lepiej przekazywała wiedzę i uczyła sposobów jej efektywnego poznawania?

Autorzy zamieszczonych w książce tekstów tworzą edukację zarówno w obszarze teoretycznym, jak i praktycznym – mają wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie oraz chcą je wykorzystywać do zmiany funkcjonowania polskiej szkoły.

W pierwszej części Marek Kaczmarzyk pokazuje złożoność relacyjnego wymiaru edukacji i uzasadnia jej istnienie w wymiarze biologicznym i kulturowym, zaś w społecznym, dialogicznym i rozwojowym – Agnieszka Guzik. Ilustracją bogactwa relacyjnego spojrzenia są dwa artykuły – Karoliny Kwak i Patrycji Huget. W pierwszym, w odniesieniu do malarstwa baroku, zanalizowano trójkąt napięć między uczniem, nauczycielem i rodzicem, w drugim zaprezentowano badawcze ujęcie wypowiedzi studentów polonistyki – przyszłych nauczycieli na temat ich możliwości tworzenia więzi z uczniami.

W drugiej części budowanie relacyjnego kontekstu edukacji jest potraktowane szeroko, makrospołecznie, systemowo. Historyczną refleksję na temat przemian w edukacji i potrzeby właściwych reform w polskiej szkole podjął Bogusław Śliwerski. Empirycznej analizy relacji między dorosłymi (rodzicami, nauczycielami, kadrą zarządzającą) w placówkach montessoriańskich dokonał Jarosław Jendza. Dwa ciekawe przykłady miejsc, w których tworzy się klimat relacji edukacyjnej, opisały Agnieszka Handzel i Małgorzata Sojka-Choptiany.

W trzeciej części relacyjny wymiar edukacji jest omówiony z punktu widzenia problemu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jacek Pyżalski nacisk położył na tworzenie w szkole klimatu, w którym ważne są relacje rówieśnicze. Marta Shaw odnosi się do dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego i rozwoju dziecka jako metafory przeobrażenia gąsienicy w motyla. Aby tak się stało, potrzebny jest kokon, czyli „relacja z mądrym dorosłym”. W kolejnym artykule Krzysztof Gerc i Marta Furman piszą na temat inkluzji i stwarzania odpowiednich warunków do zaspokajania potrzeb dziecka z niepełnosprawnością.

Część czwarta książki jest zbiorem nauczycielskich refleksji. Agnieszka Górecka, Kamil Cyganik, Monika Pawluczuk-Solarz, Michał Szczepanik, Dawid Puchalski i Paulina Żyrkowska przedstawiają swoje różne doświadczenia i pomysły na tworzenie relacji w edukacji. Zaprezentowane przez tych autorów przykłady dobrych praktyk mogą być inspiracją dla wszystkich, którzy poszukują ciekawych rozwiązań, oraz umocnieniem dla tych, którzy dążą do wprowadzenia jakościowych zmian w polskiej szkole.

Wstęp

Agnieszka Guzik
Bibliografia

Konteksty edukacyjnej relacji

Marek Kaczmarzyk, Neurobiologia relacji. Dlaczego edukacji nie trzeba wymyślać od nowa?
Bibliografia

Agnieszka Guzik, Relacja edukacyjna jako zjawisko wielowymiarowe
Relacja międzyludzka a relacja edukacyjna
Relacja edukacyjna jako dialog i spotkanie
Społeczny wymiar relacji edukacyjnej
Rozwojowy wymiar relacji edukacyjnej
Kilka uwag na koniec
Bibliografia

Karolina Kwak, Uczeń – rodzic – nauczyciel: relacyjny trójkąt napięć
Otwarty trójkąt, czyli co wypełnia „pomiędzy”?
Palec, róg i nóż – o trzech rodzajach porozumiewania się
Miecz Damoklesa, nóż Abrahama czy jeszcze jedno „ja”?
Uczeń – nauczyciel – drugie „ja”
Rodzic – nauczyciel – (uczeń?)
Różne punkty widzenia zamiast zakończenia
Bibliografia

Patrycja Huget, Relacja nauczyciel – uczeń w wyobrażeniach przyszłych polonistów
Bibliografia

Propozycje systemowych rozwiązań

Bogusław Śliwerski, Resentyment do pedagogiki reformy
Wstęp
Opozycyjny resentyment do edukacji humanistycznej w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku
Renesans pedagogiki nowego wychowania
Edukacja alternatywna nośnikiem reform szkolnych
Strategie reformowania edukacji szkolnej
Podsumowanie, czyli o co chodzi w szkole?
Bibliografia

Jarosław Jendza, Relacje kadry pedagogicznej z rodzicami dzieci w praktyce pedagogii Marii Montessori – doniesienie z badań
Wstęp
Relacje dorosłych i edukacja Montessori
Zamiast zakończenia
Bibliografia

Agnieszka Handzel, Edukacja to przecież ludzie! Wymiary relacji w edukacyjnych przestrzeniach
Formalności – relacja z jednostką samorządu terytorialnego
Korzenie – relacja z rodzicami uczniów podstawą działań dydaktycznych
Pień – relacje wśród nauczycieli osią podtrzymującą proces kształcenia
Gałęzie – relacja ucznia z nauczycielem drogą do efektywnej edukacji
Liście i kwiaty – relacja między uczniami efektem pracy i zalążkiem sukcesu
Bibliografia

Małgorzata Sojka-Choptiany, (Nowy) nauczyciel w procesie humanizacji przestrzeni dzieciństwa oraz jego relacja z uczniami
(Nowe) spojrzenie na rolę nauczyciela
Projekt badawczy „Radość życia”
Raport z badań
Ewaluacja
Podsumowanie
Bibliografia

Edukacja w odniesieniu do zdrowia psychicznego i inkluzji

Jacek Pyżalski, Relacje rówieśnicze jako element klimatu społecznego szkoły
Wprowadzenie
Klimat społeczny szkoły w kontekście relacji rówieśniczych
Dlaczego relacje rówieśnicze są ważne?
Patologia relacji rówieśniczych: przemoc rówieśnicza
Wspieranie relacji rówieśniczych w szkole – co możemy zrobić?
Bibliografia

Marta Shaw, Z gąsienicy w motyla: o roli relacji w rozwoju przez pozytywną dezintegrację
Metafory, którymi żyjemy i umieramy
Dezintegracja pozytywna
Bezpieczny kokon relacji
Coda
Bibliografia

Krzysztof Gerc, Marta Furman, Nauczyciel w ekosystemie dziecka z niepełnosprawnością – perspektywa relacji pedagogicznej
Niepełnosprawność – różne perspektywy interpretacji konsekwencji uszkodzenia organizmu
Nauczyciel w ekosystemie dziecka z niepełnosprawnością
Realizacja idei usprawniania dziecka z niepełnosprawnością i kształtowania u niego poczucia osobistej skuteczności a założenia pedagogiki inkluzyjnej
Bibliografia

Nauczycielskie refleksje

Agnieszka Górecka, Nauka przede wszystkim? Czy w katolickich szkołach
Montessori prowadzonych przez Fundację „Ziarnko Maku” jest miejsce na budowanie relacji?
Wstęp
Jedyny na milionach planet…
Wolność wyboru
Idziemy pod prąd
Podsumowanie
Bibliografia

Kamil Cyganik, Opowieść o trzech klasach

Monika Pawluczuk-Solarz, Montessoriańskie drogi do budowania relacji – przestrzeń, ruch i cisza

Michał Szczepanik, Refleksja w nauczaniu i uczeniu się
Wstęp
Modele refleksyjnej praktyki
Refleksja nauczycielska w praktyce
Działania nauczycielskie sprzyjające refleksji uczniów
Relacje a refleksja
Podsumowanie
Bibliografia

Dawid Puchalski, Paulina Żyrkowska, Wysłuchać, odczytać, zrozumieć
Uczenie się otwartości a lekcje języka polskiego
Czas dynamicznych zmian
Lekcje języka polskiego: przestrzeń tworzenia relacji i uczenia się świata
Podmiotowość, relacjogenność i aktywizacja!
Bibliografia

Data wydania: 2024-01-06
ISBN: 978-83-8294-261-3, 9788382942613
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 222
dodana przez: oficynaIMPULS

Autor

Agnieszka Guzik Dr Agnieszka Guzik – adiunkt w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Absolwentka socjologii i pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ. W roku 2004 obroniła pracę doktorską na temat: „Plany życiowe młodzieży akademickiej i ich uwarunkowan...

Pozostałe książki:

Edukacja jako relacja Chaos zaplanowany, czyli krótka historia o metodzie Marii Montessori
Wszystkie książki Agnieszka Guzik

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Edukacja jako relacja nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2024-01-08
10 /10

Cytaty z książki

O nie! Książka Edukacja jako relacja. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl