Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych

Jacek Dehnel
Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Od autora: Apokryfy, podejrzane wersje znanych opowieści, boczne ścieżki fascynują mnie od dawna. Zawsze mnie kusiło, żeby zakraść się na plan filmowy, jakim jest nasza wspólna wizja historii, i kopnąć kilka reflektorów tak, żeby wydobyły z cienia nie to, co zwykle, czyli dobrze znane postaci i słynne wydarzenia, ale różnych dziejowych pariasów: zapomniane sławy, przypadkowych bohaterów, peryferie. Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych idzie jeszcze dalej – zapomnianych ludzi i dzieła nie tyle przywołuje, co powołuje do życia. Teksty zgromadzone w tej książce powstawały przez blisko pięć lat jako comiesięczne felietony dla „Muzyki w Mieście”; pierwszy z nich posłałem do redakcji w lutym 2012 roku, ostatni – w październiku 2016, z przeznaczeniem do grudniowego numeru pisma. Ale prace przygotowawcze trwały znacznie dłużej; takich rzeczy nie pisze się bowiem z nosem blisko jednego tekstu źródłowego, libretta czy biografii. Pastisze, żarty, parodie to gatunki wymagające od autora – a potem od czytelnika – szerszej (choć niekoniecznie głębokiej) znajomości rzeczy, ogólniejszego spojrzenia. W przeciwnym razie zamiast efektownego, aromatycznego bigosu będziemy mieli jednorodną kapustę – ta forma działa zaś tylko wtedy, kiedy czerpie z różnych źródeł, zderza je ze sobą, pociąga ad absurdum. Można więc powiedzieć, że prace nad Dysharmonią zacząłem prowadzić, nieświadomie, wiele lat temu, kiedy po raz pierwszy zacząłem interesować się muzyką klasyczną, zagłębiać w libretta oper i książeczki dołączane do płyt, szukać informacji o mniej lub bardziej słynnych kompozytorach. Całość Dysharmonii dzieli się na trzy oddzielne, acz mające sporo ze sobą wspólnego cykle: Mały przewodnik po operach zapomnianych i nieistniejących, Mały pitawal przestępstw dokonanych za pomocą instrumentów muzycznych i Mały słownik kompozytorów zapomnianych i nieistniejących. Każdy z nich czerpie, oczywiście, z pastiszowanych gatunków: przewodnika operowego, pitawalu i słownika biograficznego. Ale przede wszystkim ze śmiesznostek życia muzycznego w dawnych wiekach, z operowej przesady, z groteskowych incipitów arii, ze zmanierowania librecistów, dowolnie mieszających wątki historyczne, z absurdalnych wątków miłosnych i zwyczajów twórców. To również podróż przez wieki i kontynenty – od antyku po czasy obecne, choć szczególny nacisk położyłem na Europę ostatnich trzech stuleci. Mieszają się tu rozmaite mody, nurty i gatunki muzyczne – grand opéra, rosyjska opera historyczna, polska śpiewogra z motywami ludowymi, amerykański minimalizm, dodekafonia, marsze wojskowe, renesansowa feta dworska – oraz gatunki literackie: finał powieści o Herculesie Poirot i polemiki naukowe, powiastka ezoteryczna i poezja „posmoleńska”, pamiętniki Casanovy i gangsterskie kino noir. Wynika to po prostu z obranej formy: cykl pastiszów i parodii nie może dreptać w miejscu, powtarzać tego samego żartu czy efektu; podobnie jak w cyklu muzycznych wariacji, każdy kolejny tekst musi sięgać dalej, a jeśli nie dalej, to przynajmniej gdzie indziej, zaskakując czytelnika tak, jak wariacja numer trzydzieści zaskakuje słuchacza wszystkich poprzednich dwudziestu dziewięciu. Misz-masz? Owszem, ale tak ma być – bo do muzyki można dotrzeć zewsząd i wszędzie można z niej wyruszyć w dalszą drogę.
Data wydania: 2018
ISBN: 978-83-64875-45-8, 9788364875458
Wydawnictwo: Narodowe Forum Muzyki
Kategoria: Sztuka
Stron: 227

Autor

Jacek Dehnel
Urodzony 1 maja 1980 roku w Polsce (Gdańsk)
Poeta, prozaik, tłumacz i malarz. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Laureat licznych konkursów poetyckich. Autor książek poetyckich, powieści i opowiadań. Publikował m.in. w "Studium", ...

Pozostałe książki:

Lala Balzakiana Ale z naszymi umarłymi Saturn Krivoklat Nadzieja Rynek w Smyrnie Nie! Dziennik roku chrystusowego Matka Makryna Niewidzialne biblioteki Ćwiartka Szymborskiej, czyli lektury nadobowiązkowe. Wybór Jacek Dehnel Bruma Dusza człowieka w socjalizmie Gdy leżę, konając Zimowe królestwo Łabędzie Żywoty zwierząt 2012 Ekran kontrolny Fotoplastikon Języki obce Młodszy księgowy. O książkach, czytaniu i pisaniu Najdziwniejsze Serce Chopina Zebrane Brzytwa okamgnienia Kolekcja Kosmografia, czyli trzydzieści apokryfów tułaczych NIOSŁEM CI KANAPECZKĘ Pismo. Magazyn opinii, nr 8 / sierpień 2018 Rubryki strat i zysków Ćwiartka papieru Życie Lali przez nią samą opowiedziane Żywoty równoległe Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych Herito - nr 34 - Kobiety Europy Środkowej Mówi Warszawa Osobliwe Podróż zimowa Schuberta Proteusz, czyli o przemianach. Spacerownik po historii Muzeum Narodowego w Warszawie Seria w ciemność Tajna Warszawa Wiersze
Wszystkie książki Jacek Dehnel

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Dysharmonia czyli pięćdziesiąt apokryfów muzycznych. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat