Celem książki jest:
1. Ułatwienie czytelnikowi orientacji we własnym zapotrzebowaniu na nową wiedzę życiową, a to dzięki ukazaniu mu panoramy problemów poznawczych zawartych w zwierzeniach wielu osób oraz naświetleniu przyczyn opóźnień w nabywaniu wiedzy i w rozwoju osobowości
2. Zwiększenie umiejętności minimalizacji spóźnień w przyswajaniu wiedzy życiowej. Podstawa rozwoju tej umiejętności jest lepsze wykorzystywanie cudzych i własnych doświadczeń oraz aktywne poszukiwanie nowej wiedzy, pomniejszające zakres zbędnego uczenia się na błędach
Działy:
Sens pytania o wiedzę spóźnioną
Zbyt późno o o sobie
Spóźniona wiedza o ludziach, społeczeństwie i postępowaniu
Spóźniona wiedza o miłości i małżeństwie
Spóźniona wiedza o pracy i karierze
Spóźniona wiedza o wychowaniu w rodzinie
Spóźnienia rozwoju indywidualnej filozofii życia
Refleksje i konkluzje