Uczeń przyszedł do swego mistrza, a ten go pyta: – Czego się nauczyłeś? – Uczeń odpowiedział: – Przerobiłem trzy razy cały Talmud. – A mistrz na to: – Ale czy Talmud ciebie przerobił? Tylko zwykli ludzie myślą, że Bogu można służyć jeno Torą i modlitwą. To jest nieprawdą, gdyż Bogu można służyć czynnościami najzwyklejszymi, jedzeniem, piciem lub wykonywaniem jakiejkolwiek bądź pracy ręcznej. Te dwa zdania, wyjęte z pism przywódców duchowych chasydów, świetnie oddają podstawy żydowskiego ruchu zwanego chasydyzmem, który rozwinął się w osiemnastym wieku na terenach ówczesnej Rzeczpospolitej. Tworzyli go Żydzi, owładnięci nową ideą mistyczną, która dostrzegała Boga wszędzie dookoła i wzywała do radosnego wychwalania Go pomimo wszystkich przeciwności i trudności. Taka postawa stawiała chasydów w opozycji do judaizmu talmudycznego, który prześladował chasydów, oskarżając ich o związki z ruchami pseudomesjanistycznymi. Dopiero wspólne niebezpieczeństwo, jakim było oświecenie żydowskie, zwane haskalą, załagodziło spory. Chociaż druga wojna światowa oraz okres panowania ideologii komunistycznej zlikwidowały chasydyzm na naszych ziemiach, zwłaszcza w Izraelu i Stanach Zjednoczonych, jest on nadal żywym prądem żydowskiego myślenia, które nie redukuje się jedynie do pielgrzymowania na groby cadyków, rozsiane po naszej i ukraińskiej ziemi. Proponowana książka ukazuje barwny świat chasydów i ich dzieje, a zwłaszcza charakterystyczne jego postaci, rozpoczynając od Izraela ben Eliezera, zwanego Baal Szem Towem.