Kolejny tomik serii zawiera barwny, ale pisany z akademickim pietyzmem wobec faktografii, życiorys artystyczny wybitnej monodramistki litewskiej – Birute Marcinkevićiute Mar. Curriculum vitae aktorki prezentowane jest w dwóch dopełniających się perspektywach: obiektywizującej narracji dziennikarki – krytyka teatralnego oraz subiektywnych wyznań „raptularzowych” i okruchów liryki autorstwa samej Birute Mar. W Polsce tę niezwykłą osobowość litewskiego Teatru Jednego Aktora poznaliśmy na WROSTJA dopiero w 2000 roku. Zaczęło się od powalających wręcz Słów na piasku wg Radosnych dni Samuela Becketta. Potem przyszedł Kochanek i Antygona – Birute Mar bowiem, na zaproszenie WROSTJA, gościła w Polsce kilkakrotnie, prezentując swoje monodramy we Wrocławiu, Warszawie, Legnicy i Toruniu. Nasza skromna książeczka pokazuje portret Biruty dla większości zaskakujący. Otwiera ją wiersz artystki opatrzony jakże znaczącym tytułem Autobiografia; poznamy wiele twarzy monodramistki. Tomik jest pierwszą publikacją w serii poświęconą aktorce zagranicznej. Po raz pierwszy także Czarna książeczka z Hamletem ukazuje się w trzech wersjach językowych – po polsku, litewsku i angielsku.