Książka autorstwa Piotra Kołodzieja, Janusza Waligóry, Jerzego Waligóry pt. '' Szkolny teatr interakcji. Od pomysłu do przedstawienia'' stanowi oto właśnie przykład na nowe sposoby nauczania, które są wykorzystywane na zajęciach lekcyjnych.
Każdy z autorów dzieli się własnym doświadczeniem zawodowym zawartych w trzech rozdziałach, które zostały podzielone na 3 części.
W precyzyjny sposób została ujęta historia teatru, podejście do aktora i jego roli. Charakterystyczne jest to, z jakim podejściem autorzy opracowali precyzyjnie scenariusze zajęć, które spowodują, że nauczyciel chętnie będzie chciał zrealizować swoje plany zawodowe względem ucznia.
Lubię, kiedy nauczyciel w swojej pracy chce, aby uczniowie się wykazali w roli aktora. Wzbudza to wówczas zainteresowanie na lekcjach uczniów i chęć wyrażenia zgody na udział w przedstawieniu szkolnym. Nauczyciel czuje się spełniony, a uczniowie podwójnie usatysfakcjonowani.
Podam to na przykładzie własnym.
W klasie VI szkoły podstawowej realizowana była przez naszą Panią polonistkę inscenizacje do sztuki '' Balladyna'' autorstwa Juliusza Słowackiego. Owszem przedstawienie wymagało, dużo pracy ze strony moich koleżanek i kolegów. Ich wysiłek był ogromny i godny poszanowania. Nie brałam co prawda udziału w przedstawieniu. Z ogromnym zainteresowaniem oglądałam tę sztukę, która okazała się podwójnym sukcesem dla uczniów, jak i Pani polonistyki. Pełniłam funkcję widza, ale takiego, któremu podobała się taka forma pracy z klasą. Czy pojawiły się pytania dotyczące samego grania przez uczniów i jak się czuli po zagraniu? Myślę, że tak. Moim zdaniem było to dla nich doświadczenie z lekkim dreszczykiem emocji.
Dzięki tej książce uczniowie poznają wskazówki, aby pokonać bariery językowe, a nauczycielom przybliży wiedzę z zakresu teatrologii.
Połączenie wiedzy humanistycznej, pedagogicznej, dydaktycznej oraz nauczania akademickiego pozwala pozytywnie rozwijać przyszłym nauczycielom, aby mogli zrozumieć misję, jaką jest teatr. Satysfakcją jest to, że udało się rozwiązać problem za pomocą sztuki.
Wszystkie zamieszczone scenariusze zajęć mi się podobały. Zaskoczyło mnie luźne podejście autorów, którzy stosują w swoich wypowiedziach.
Poleciłabym wszystkim Czytelnikom przeczytać tę książkę.