Skuteczna komunikacja to coś więcej niż tylko wymiana informacji. Chodzi o zrozumienie emocji i intencji kryjących się za informacjami. Poza umiejętnością jasnego przekazywania wiadomości mamy obowiązek także słuchać w sposób, który pozwoli w pełni zrozumieć znaczenie tego, co zostało powiedziane i sprawi, że druga osoba poczuje się wysłuchana i zrozumiana.
Wydaje się, że skuteczna komunikacja powinna być instynktowna. Jednak zbyt często, kiedy próbujemy komunikować się z innymi, coś nagle idzie nie tak. Mówimy jedno, druga osoba słyszy co innego i dochodzi do nieporozumień, frustracji i konfliktów. Może to powodować problemy relacjach prywatnych i zawodowych.
Dla wielu z nas jaśniejsza i skuteczniejsza komunikacja wymaga nauczenia się kilku ważnych umiejętności. Niezależnie od tego, czy pragniemy poprawić komunikację ze swoim współmałżonkiem, dziećmi, szefem czy współpracownikami, nauka tych umiejętności może pogłębić nasze więzi z innymi, zbudować większe zaufanie i szacunek oraz poprawić pracę zespołową (jest pomocna w rozwiązywaniu problemów) oraz ogólny stan zdrowia społecznego i emocjonalnego.
Istnieje wiele książek na temat komunikacji. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę rolę, jaką w naszym życiu odgrywa komunikacja. Jeśli pragniesz się lepiej komunikować, watro sięgnąć po klasyk, jeśli chodzi o tę dziedzinę. Wskazówki zawarte w książce Porozumienie bez przemocy. O języku życia autorstwa Marshalla B. Rosenberga charakteryzują formę współczującej komunikacji. Ta książka pomoże uniknąć nieporozumień, uchwycić prawdziwe znaczenie tego, czym jest komunikowane, i znacznie poprawić naszą pracę i relacje osobiste.
To jedna z najlepszych książek o komunikacji, chociaż dla wielu czytelników może się wydawać, że zaczyna się banalnie, z całą dysputą o uczuciach, współczuciu i empatii. Jednak trzymając się, co w niej zawarte doświadczymy, że powody tego nacisku staną się jasne w dynamicznej metodzie komunikacji, która działa.
Jedną z kryteriów Porozumienia bez Przemocy (PBP) jest to, że naszą codzienną komunikację zazwyczaj charakteryzują żądania, osądy i diagnozy. Taka komunikacja oddziela nas od rozpoznania naszych potrzeb i blokuje naszą zdolność do empatii i zrozumienia potrzeb innych. W rezultacie mamy tendencję do komunikowania się w kategoriach tego, co jest „dobre”, a co „złe”. Taka forma komunikacji zazwyczaj prowadzi do frustracji, nieporozumień, gniewu, depresji, a nawet przemocy.
PBP stara się usuwać osądy z naszej komunikacji oraz zwiększać empatię i zrozumienie naszych potrzeb, oraz potrzeb osób, z którymi się komunikujemy. Dr Rosenberg nakreśla czteroczęściowy proces PBP, który koncentruje się na naszych obserwacjach, uczuciach, potrzebach i prośbach. W jego ocenie cała frustracja i złość wynikają z niezaspokojonych potrzeb, dlatego nasza komunikacja powinna dotyczyć dotarcia do sedna tych potrzeb.
Książka zawiera dokładne informacje na temat:
- jak funkcjonujemy i komunikujemy się jako ludzie,
- jak poprawić tę komunikację, aby była bardziej szczera,
- jak rozmawiać z innymi w sposób empatyczny, aby zrozumieć ich potrzeby,
- jak opracować skuteczne strategie w oparciu o zidentyfikowane przez nas potrzeby,
- jak dawać i otrzymywać wdzięczność w sposób, który poprawia życie nasze i innych,
- praktyczne przykłady z życia wzięte, jak zastosować zasady NVC w codziennym życiu.