Obecnie na świecie istnieje ponad tysiąc szkół waldorfskich na wszystkich kontynentach. Szkoły te opierają się na indywidualnościach grup związanych z konkretną szkołą. Szkoła waldorfska nawiązuje do całej otaczającej rzeczywistości społeczno -kulturowej i dlatego może być prowadzona w różnych formach i wersjach programowych.
Co istotnego jest w szkole waldorfskiej? To, że nauczanie głównych przedmiotów odbywa się systemem tzw. cykli tematycznych, z których każdy trwa trzy do czterech tygodni. co pozwala na lepsze zrozumienie tematu, pogłębienie go i skoncentrowanie na nim.
W celu zrozumienia waldorfskich metod nauczania matematyki czy innych przedmiotów niezbędne jest zrozumienie jak działa system waldorfski i jak wygląda nauczania we wszystkich klasach, a jest ich dwanaście!
Sama idea przedstawienia matematyki czy innych przedmiotów sprowadza się do działania. Uczeń musi działać, wymaga to od niego koncentracji ale i dynamiki. Poza tym powinno mu sprawiać to przyjemność, wprawiać w zdumienie i zachwyt.
W książce tej przedstawiono lekcje matematyki wraz z przykładami. Prostota tłumaczenia matematyki poprzez otaczający świat jest nieoceniona. To holistyczne podejście do nauczania młodego człowieka.
Matematyka to nie tylko liczby, to rytm, ruch. Nauka liczb odbywa się poprzez pokazanie przykładów z życia. Przykładowo tłumacząc ile to jest cztery, Steiner wskazuje na zwierzę: "Na pewno przyglądałeś się psu sąsiadów, a może sam go masz? Czy pies, jak dziecko ma dwie nogi?" W ten sposób dziecko myśli, przypomina sobie i oczywiście mówi że nie, nauczyciel wtedy mówi, że pies ma cztery łapy. Sytuacja analogiczna w przypadku piątki. Powiem, że mnie zaskoczył, nigdy bowiem nie myślałam w ten sposób. Pokazując palce jednej ręki wskazuje się na pięć palców, ale to nie koniec, oczywiście Steiner wraca do sposobu zapisywania ręki jako piątki - pismo obrazkowe. Jednak pokazuje, że można zapisać to także cyframi rzymskimi, poprzez skojarzenie. "Pokazujemy dzieciom dłoń z czterema złączonymi palcami i ze skierowanym w bok kciukiem, tworząc w tej sposób znak rzymskiej piątki".
Książka ta jest według mnie najlepszą pozycją na rynku odnośnie wczesnoszkolnego nauczania matematyki. Uczy myślenia, analizowania i reakcji, ale co najważniejsze lekcje nastawione są na indywidualizm jednostki i pełne zrozumienie tematu poprzez praktykę- czego brakuje w naszych szkołach.
Dziękuję wyd. Impuls za egzemplarz do recenzji. Polecam wszystkim rodzicom i nauczycielom.