Matematyka w szkołach waldorfskich

Schuberth Ernst
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Matematyka w szkołach waldorfskich
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci – razem lub indywidualnie – rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u dzieci w wieku 12–13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i „mobilne”, aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły. Ze Wstępu tłumacza do polskiego wydania Z języka niemieckiego przełożyła Barbara Kowalewska
Data wydania: 2013-11-21
ISBN: 978-83-7587-636-9, 9788375876369
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 148
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Autor

Schuberth Ernst Schuberth Ernst (ur. 1939) studiował matematykę, fizykę, filozofię i pedagogikę w Bonn oraz w Tybindze. Pracował w Dornach (Szwajcaria) w Instytucie Matematyczno-Fizycznym i jako wykładowca w studium kształcącym nauczycieli waldorfskich, a następnie jako nauczyciel ...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Ucz się matematyki praktycznie!

12.03.2018

Z roku na rok egzamin maturalny z matematyki wypada coraz gorzej. Ze szkoły wychodzą młodzi ludzie, którzy nie znają podstaw – tabliczkę mnożenia czy ułamki zastępują im kalkulatory czy telefony komórkowe. Dlaczego "królowa nauk", tak logiczna w swojej wymowie, jest tak bardzo znienawidzonym przedmiotem? Dlaczego coraz mniej wiemy i rozumiemy z jej... Recenzja książki Matematyka w szkołach waldorfskich

Nauczanie wczesnoszkolne

20.01.2014

Obecnie na świecie istnieje ponad tysiąc szkół waldorfskich na wszystkich kontynentach. Szkoły te opierają się na indywidualnościach grup związanych z konkretną szkołą. Szkoła waldorfska nawiązuje do całej otaczającej rzeczywistości społeczno -kulturowej i dlatego może być prowadzona w różnych formach i wersjach programowych. Co istotnego jest w... Recenzja książki Matematyka w szkołach waldorfskich

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2013-07-19
10 /10
Impuls poleca

Cytaty z książki

O nie! Książka Matematyka w szkołach waldorfskich. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl