Książka przeczytana w ramach wyzwania portalu Lubimy Czytać - "Przeczytam książkę autora, którego polecili mi inni czytelnicy".
Pana Roberta B. Cialdini'ego polecił mi mąż.
Autor książki jest profesorem psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie zajmującym się psychologią społeczną (dziedzina nauki badająca w jaki sposób obecność innych ludzi i ich działania wpływają na psychikę jednostki). Psychologia społeczna bada w jaki sposób ludzie wywierają wpływ na sposób myślenia, emocje i postawy innych ludzi zarówno nieświadomie, jak i celowym działaniem. Dziedziną badań tej nauki są zarówno procesy społeczne wpływające na indywidualnego człowieka, jak i procesy zachodzące w małych grupach ludzkich.
Robert B. Cialdini jest najbardziej znany jako autor książki "Wywieranie wpływu na ludzi", będącej rezultatem ponad 15 lat badań (facet wie, co mówi😉). Sklasyfikował w niej metody stosowane do wywierania wpływu na ludzi w postaci 6 „zasad”:
1. zasada wzajemności,
2. zobowiązanie i konsekwencja,
3. dowód społeczny (zasada, w której człowiek nie wiedząc jaka decyzja jest słuszna podejmuje decyzje takie same jak większość grupy),
4. lubienie kogoś,
5. autorytet,
6. niedobór czegoś.
W książce "Mała WIELKA zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływy" autorzy (do powstania książki przyczynili się również Steve J. Martin oraz Noah J. Goldstein) szczegółowo rozpisują i rozwijają powyższe zasady, tłumacząc ludziom, jak za pomocą drobnych zmian osiągnąć sukces w relacjach międzyludzkich. I tak dowiemy się między innymi jakie "małe wielkie" zmiany należy wprowadzić żeby ludzie dotrzymywali słowa, żeby wytrwali w dążeniu do celu, żeby wzmocnić swoją pozycję podczas negocjacji czy dodać pewności siebie. Są to złote myśli i zasady skierowane do biznesmenów i pracowników biurowych (mowa tu o negocjacjach, pozyskiwaniu klientów, ich utrzymywaniu, sprzedawaniu i kupowaniu produktów czy płaceniu podatków), ale również "zwykli ludzie" mogą je stosować w swoim codziennym życiu. Każdy znajdzie coś dla siebie. Książka została napisana prostym, przystępnym językiem, poszczególne rozdziały są poparte mnóstwem badań, przez co czytamy ją z przyjemnością i jesteśmy skłonni sami co nieco wypróbować i przeprowadzić własne, prywatne badania. Autorzy umiejętnie zachęcają czytelników do wypróbowania poszczególnych zmian, które choć małe i niewidoczne, w praktyce na dłuższą metę przyniosą nam sukces.
Celem książki jest dostarczenie zestawu małych-wielkich strategii, które dołączymy do swoich narzędzi wywierania wpływu. Strategie te może zastosować każdy. Zastosowane w sposób odpowiedzialny i we właściwym kontekście mogą zapewnić sporą przewagę podczas prób oddziaływania na innych.
Lektura dla każdego. Warto po nią sięgnąć dla samych "złotych rad" - dziś, po lekturze książki, wiem, że nie raz z nich skorzystam😉
Serdecznie polecam!😊