Książka bazuje na obserwacji krajowych i zagranicznych organizacji klastrowych. Autor przybliża koncepcję klastra często wykorzystywaną w strategiach rozwojowych oraz przedstawia politykę rozwoju gospodarczego bazującą na klastrach na szczeblu ponadnarodowym, krajowym i regionalnym. Autor poddaje dyskusji skuteczność tych strategii. W części praktycznej czytelnik odnajdzie kilka autorskich metod zarządzania strukturą klastrową – koncepcję kreatywnej bezdomności skutecznie budującą relacje pomiędzy uczestnikami inicjatywy klastrowej, koncepcję ograniczonego centrum pozwalającą efektywnie wykorzystywać zasoby własne, trójetapową metodę współpracy mikroprzedsiębiorstw ze sferą nauki, sprawdzoną w koordynowanej przez autora organizacji oraz metodę organizowania kształcenia na potrzeby rynku pracy klastra. Aktywność organizacji klastrowej ma jednak sens tylko wtedy, gdy zostanie zidentyfikowany klaster. Metody jego identyfikacji zostały zaproponowane w książce. Publikacja adresowana jest do czytelników ze środowiska badawczego, gospodarczego i administracji, a więc ze sfer nazwanych w tytule potrójną helisą.