Zasoby środowiska i jego jakość, jako czynniki produkcji, w działalności przedsiębiorstw zyskują coraz większe znaczenie. Zmienia się także rynek produkcji i usług nabywcy - w miarę jak rosną dochody i świadomość ekologiczna nabywcó coraz częściej poszukują oni produktów zdrowych, bezpiecznych i wytworzonych z poszanowaniem środowiska.Przedsiębiorstwa w krajach wysoko rozwiniętych dążą do uzyskania nowej tożsamości i wdrażają sposoby lepszego zarządzania. Systemy zarządzania środowiskowego spełniają te wymagania. Pozwalają przedsiębiorstwom sprostać wymogom prawa ekologicznego, wykorzystać szanse, jakie tworzy polityka ekologiczna, zyskać nowe rynki i nowych nabywców. Tworzy się nowy model przedsiębiorstwa, powstają branże zorientowane prośrodowiskowo.Niniejszy skrypt został przygotowany przez zespół pracowników i doktorantów Katedry Ekonomii Ekologicznej. Jest on odpowiedzią na rosnące zainteresowanie zarządzaniem środowiskowym przedsiębiorstw, wyrażanie przez studentów, zwłaszcza przez studentów niestacjonarnych, mających bezpośredni kontakt z praktyką gospodarowania. Jest także uzupełnieniem oferty wydawniczej Uniwersytetu Ekonomicznego z tego obszaru problemowego.