Podręcznik zabawy i gry ruchowe w szkolnym wychowaniu fizycznym zawiera teorię, metodykę gier i zabaw oraz rozważania na temat roli zabaw i gier ruchowych w świetle reformy systemu edukacyjnego. Książka przeznaczona jest dla studentów oraz nauczycieli wychowania fizycznego.Zabawa staje się dzisiaj niezbędnym elementem rozwoju dzieci i młodzieży, a odpowiednio przemyślana i przeprowadzona w ramach zorganizowanego procesu kształcenia i wychowania staje się środkiem o znaczącym oddziaływaniu pedagogicznym (kształcąco-wychowawczym), biologicznym (stymulującym fizyczny i psychiczny rozwój) oraz społeczno-adaptacyjnym (przygotowującym do przyszłego życia w różnych warunkach i różnych społecznościach ludzkich). Zabawa nabiera ogromnego znaczenia dla rozwoju procesów poznawczych, szczególnie w wieku przedszkolnym we wspólnym środowisku, w którym stopniowo staje się ona bogatsza w treść, bardziej zorganizowana i zbiorowa. Wraz z wiekiem zabawa zmienia również swój charakter, dzieci w wieku przedszkolnym więcej uwagi poświęcają samej aktywności związanej z zabawą, natomiast dzieci starsze (w wieku szkolnym) więcej uwagi zwracają na jej efekt końcowy. Nie można również pominąć hedonistycznego znaczenia, jakie zabawa powinna spełniać w życiu każdego człowieka. W procesie edukacji należy pamiętać, że jedną z podstawowych cech charakteryzujących zabawę jest jej odprężający charakter i dobrowolność wyboru uczestnictwa. Należy przy tym pamiętać, że zabawa, pomimo że pozornie prowadzi do zmęczenia organizmu dziecka, przynosi również pewne odprężenie psychiczne, które powoduje rozluźnienie psychofizyczne (redukuje stany napięcia nerwowego) i w konsekwencji dodaje bawiącym się więcej sił witalnych.