Wstęp
Rozdział 1
Wychowanie obywatelskie i pojęcia z nim powiązane
1.1. Wychowanie
1.1.1. Obywatel, obywatelstwo
1.1.2. Wychowanie patriotyczne
1.2. Wychowanie obywatelskie
1.2.1. Wychowanie obywatelskie w szkole
1.2.2. Wychowanie obywatelskie w rodzinie
1.2.3. Wychowanie obywatelskie w środowisku lokalnym
1.3. Kompetencje kluczowe
1.3.1. Pojęcie kompetencji społecznych i obywatelskich
Rozdział 2
Wybrane teoretyczne uwarunkowania przebiegu wychowania obywatelskiego
2.1. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa S. Wygotskiego
2.2. Ekologiczna teoria rozwoju społecznego Uriego Bronfenbrennera
2.3. Koncepcja edukacji regionalnej Jerzego Nikitorowicza
Rozdział 3
Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym
3.1. Definicja rozwoju
3.2. Zmiany związane z rozpoczęciem nauki w klasie I szkoły podstawowej
3.3. Rozwój fizyczny i motoryczny
3.4. Rozwój poznawczy
3.5. Rozwój emocjonalny
3.6. Rozwój społeczny
Rozdział 4
Metodologiczna koncepcja badań własnych
4.1. Charakter badań własnych
4.2. Przedmiot i cele badań
4.3. Problemy badawcze
4.4. Zmienne i wskaźniki
4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4.6. Dobór próby, organizacja badań i teren ich realizacji
4.7. Charakterystyka badanej grupy
Rozdział 5
Sposoby realizacji wychowania obywatelskiego przez badane nauczycielki w edukacji wczesnoszkolnej
5.1. Znaczenie nadawane wychowaniu obywatelskiemu w edukacji wczesnoszkolnej
5.2. Cele wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.3. Treści wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.4. Metody nauczania stosowane przez nauczycielki w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.5. Formy pracy i organizacji kształcenia wykorzystywane w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.6. Środki dydaktyczne wykorzystywane do realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Rozdział 6
Wybrane działania wychowawcze badanych rodziców w zakresie wychowania obywatelskiego
6.1. Wspieranie działań szkoły
6.2. Organizacja czasu wolnego dziecka
6.3. Obowiązki domowe
6.4. Przekazywanie informacji o historii własnej rodziny
6.5. Przekazywanie informacji o historii Polski i najbliższej okolicy
Rozdział 7
Efekty wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
7.1. Wiedza uczniów w zakresie wychowania obywatelskiego
7.2. Uczestnictwo badanych uczniów w życiu środowiska lokalnego
7.3. Realizacja wychowania obywatelskiego w opinii badanych nauczycielek i rodziców
Rozdział 8
Czynniki ułatwiające i utrudniające wychowanie obywatelskie w edukacji wczesnoszkolnej
8.1. Czynniki ułatwiające wychowanie obywatelskie
8.1.1. Czynniki związane z cechami uczniów 197
8.1.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.1.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.1.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym
8.2. Czynniki utrudniające wychowanie obywatelskie
8.2.1. Czynniki związane z cechami uczniów
8.2.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.2.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.2.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym
Rozdział 9
Identyfikacja kluczowych atutów i słabości wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Zakończenie
Aneksy
Bibliografia
Spis form graficznych
Ryciny
Tabele
Wykresy