Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym

Emilia Jakubowska
Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Podjęta w monografii problematyka wychowania obywatelskiego w młodszym wieku szkolnym została omówiona kompletnie i wyczerpująco. Właściwie dobrana przez Emilię Jakubowska procedura badawcza pozwoliła na uzyskanie bogatego i interesujacego materiału. Zakres badań i wykładnia wyników stanowią wartość wyjątkową. Monografia zasługuje na uznanie. Pracę charakteryzuje oryginalność, rzetelność i pogłębiona refleksja własna nad wychowaniem obywatelskim. Stanowi ona ważny wkład w rozwój wiedzy o tej dziedzinie wychowania i może być wykorzystana zarówno w pracy akademickiej, podczas zajęć ze studentami, jak i w pracy nauczyciela klas młodszych. (Z recenzji dr hab. Agaty Popławskiej, prof. UP)

Wstęp

Rozdział 1
Wychowanie obywatelskie i pojęcia z nim powiązane

1.1. Wychowanie
1.1.1. Obywatel, obywatelstwo
1.1.2. Wychowanie patriotyczne
1.2. Wychowanie obywatelskie
1.2.1. Wychowanie obywatelskie w szkole
1.2.2. Wychowanie obywatelskie w rodzinie
1.2.3. Wychowanie obywatelskie w środowisku lokalnym
1.3. Kompetencje kluczowe
1.3.1. Pojęcie kompetencji społecznych i obywatelskich

Rozdział 2
Wybrane teoretyczne uwarunkowania przebiegu wychowania obywatelskiego

2.1. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa S. Wygotskiego
2.2. Ekologiczna teoria rozwoju społecznego Uriego Bronfenbrennera
2.3. Koncepcja edukacji regionalnej Jerzego Nikitorowicza

Rozdział 3
Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym

3.1. Definicja rozwoju
3.2. Zmiany związane z rozpoczęciem nauki w klasie I szkoły podstawowej
3.3. Rozwój fizyczny i motoryczny
3.4. Rozwój poznawczy
3.5. Rozwój emocjonalny
3.6. Rozwój społeczny

Rozdział 4
Metodologiczna koncepcja badań własnych

4.1. Charakter badań własnych
4.2. Przedmiot i cele badań
4.3. Problemy badawcze
4.4. Zmienne i wskaźniki
4.5. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4.6. Dobór próby, organizacja badań i teren ich realizacji
4.7. Charakterystyka badanej grupy

Rozdział 5
Sposoby realizacji wychowania obywatelskiego przez badane nauczycielki w edukacji wczesnoszkolnej

5.1. Znaczenie nadawane wychowaniu obywatelskiemu w edukacji wczesnoszkolnej
5.2. Cele wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.3. Treści wychowania obywatelskiego realizowane w edukacji wczesnoszkolnej
5.4. Metody nauczania stosowane przez nauczycielki w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.5. Formy pracy i organizacji kształcenia wykorzystywane w realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej
5.6. Środki dydaktyczne wykorzystywane do realizacji wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej

Rozdział 6
Wybrane działania wychowawcze badanych rodziców w zakresie wychowania obywatelskiego

6.1. Wspieranie działań szkoły
6.2. Organizacja czasu wolnego dziecka
6.3. Obowiązki domowe
6.4. Przekazywanie informacji o historii własnej rodziny
6.5. Przekazywanie informacji o historii Polski i najbliższej okolicy

Rozdział 7
Efekty wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej

7.1. Wiedza uczniów w zakresie wychowania obywatelskiego
7.2. Uczestnictwo badanych uczniów w życiu środowiska lokalnego
7.3. Realizacja wychowania obywatelskiego w opinii badanych nauczycielek i rodziców

Rozdział 8
Czynniki ułatwiające i utrudniające wychowanie obywatelskie w edukacji wczesnoszkolnej

8.1. Czynniki ułatwiające wychowanie obywatelskie
8.1.1. Czynniki związane z cechami uczniów 197
8.1.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.1.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.1.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym
8.2. Czynniki utrudniające wychowanie obywatelskie
8.2.1. Czynniki związane z cechami uczniów
8.2.2. Czynniki związane ze środowiskiem rodzinnym
8.2.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym
8.2.4. Czynniki związane ze środowiskiem lokalnym

Rozdział 9
Identyfikacja kluczowych atutów i słabości wychowania obywatelskiego w edukacji wczesnoszkolnej

Zakończenie
Aneksy
Bibliografia
Spis form graficznych
Ryciny
Tabele
Wykresy

Data wydania: 2022-01-05
ISBN: 978-83-66990-72-2, 9788366990722
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 278
dodana przez: Catta

Autor

Emilia Jakubowska Emilia Jakubowska - doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, asystent w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą edukacji wczesnosz...

Pozostałe książki:

Czy grzech przechodzi na pokolenia? Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym
Wszystkie książki Emilia Jakubowska

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Wychowanie obywatelskie w młodszym wieku szkolnym. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl