Zabawy ruchowe są zapewne jednym z najstarszych środków relaksu i odpoczynku. Z tego m.in. powodu są powszechnie wykorzystywane w procesie wychowania fizycznego i rekreacji. W tych formach aktywności, zabawy ruchowe są także niezastąpionym środkiem wychowania i pomnażania zdrowia. Nie dziwi więc bogaty dorobek w zakresie refleksji teoretycznej i metodycznej na temat zabawy w literaturze krajowej i światowej. Autorem recenzowanego, obszernego opracowania udało się wnieść nowe treści i rozwiązania w tym względzie. W czterech rozdziałach teoretycznych Autorzy porządkują i syntetyzują wiedzę o pochodzeniu zabaw, a także charakteryzuj ą rozwój psychofizyczny dzieci w wieku przedszkolnym i młodszoszkolnym. Prezentuj ą klasyfikacje zabaw i gier oraz omawiają ich funkcje, obszernie też charakteryzują proces nauczania czynności ruchowych. Przedstawione informacje są podstawą do prezentacji w części metodycznej opisów gier i zabaw kształcących określone, pożądane cechy osobowości. Jest to ujęcie nowatorskie, podobnie jak przykłady zastosowania gier i zabaw w blokach tematycznych i tematach dnia w nauczaniu zintegrowanym. Potencjalny czytelnik znajdzie też w tekście opisy tradycyjnych i nowych gier drużynowych z różnych regionów świata. Z recenzji dr hab. Władysława Mynarskiego