Autor w pasjonujący sposób w 7. próbach stara się odpowiedzieć na pytanie czym jest wola polityczna i jak się kształtuje na przestrzeni wieków. Zastanawia się nad - dobrą wolą, jej dwiema tradycjami - późnoantyczną i żydowską, obliczami gnozy, teologią moralną oraz polityczna, problemem woli w późnym średniowieczu, "niewolną" wolą, wolnością a "polską swawolą", pathologią woli, pothogenesis woli, wolą a przygodnością.
"Dzisiejsze systemy polityczne w sposób jawny opierają się na aktach woli politycznej, indywidualnej i grupowej. Coraz mniej w nich-mimo usiłowań teoretyków demokracji-pierwiastka racjonalnego albo odwołania do pamięci. Problem zasługuje na uwagę. Dla jego rozwikłania istotne będzie ujawnienie ukrytych procesów, które doprowadziły do przekonania, że miarą porządku politycznego są akty woli. Równocześnie problem woli-tak jak ją odsłania refleksja polityczna- wymaga ograniczenia narracji do kilku węzłowych problemów. Jedynie w ten sposób da się przedstawić wolę polityczną aż do stopniowego odsłonięcia różnych jej patologii." z Wprowadzenia
"Dzisiejsze systemy polityczne w sposób jawny opierają się na aktach woli politycznej, indywidualnej i grupowej. Coraz mniej w nich-mimo usiłowań teoretyków demokracji-pierwiastka racjonalnego albo odwołania do pamięci. Problem zasługuje na uwagę. Dla jego rozwikłania istotne będzie ujawnienie ukrytych procesów, które doprowadziły do przekonania, że miarą porządku politycznego są akty woli. Równocześnie problem woli-tak jak ją odsłania refleksja polityczna- wymaga ograniczenia narracji do kilku węzłowych problemów. Jedynie w ten sposób da się przedstawić wolę polityczną aż do stopniowego odsłonięcia różnych jej patologii." z Wprowadzenia