Wobec intensyfikacji konkurencji wzrasta rola i znaczenie narzędzi umożliwiających przedsiębiorstwom wyróżnienie się na rynku i przezwyciężenie ograniczeń wynikających z działań innych podmiotów w tym samym segmencie rynku. Ze względu na niematerialność usług ubezpieczeniowych, częściową symultaniczność procesów produkcji i konsumpcji tychże usług oraz niską świadomość ubezpieczeniową ich nabywców oraz użytkowników, do podstawowych narzędzi, przy pomocy których zakłady ubezpieczeń mogą uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku, należą kanały dystrybucji. Ponieważ kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych są niezbędne nie tylko dla przeprowadzenia procesów sprzedaży, ale także procesów produkcji usług ubezpieczeniowych, determinują one możliwość funkcjonowania zakładu ubezpieczeń. W ostatnich latach kanały dystrybucji usług ubezpieczeniowych ulegają istotnym przemianom. Przemiany te dotyczą przede wszystkim: 1.różnicowania się podmiotów uczestniczących w dystrybucji usług ubezpieczeniowych, 2.zanikania ograniczeń w rozszerzaniu działalności kanału poza region lokalizacji instytucjonalnej oraz operacyjnej uczestników kanału, 3.wzrostu liczby podmiotów uczestniczących w dystrybucji usług ubezpieczeniowych, 4.zmiany udziału, a co za tym idzie, znaczenia poszczególnych podmiotów w dystrybucji usług ubezpieczeniowych, 5.wzrostu znaczenia podmiotów wspomagających funkcjonowanie kanału dystrybucji usług ubezpieczeniowych.