Widma i czasy to - trzecia na świecie i pierwsza w Polsce - monografia Gérarda Griseya, próbująca przez nielinearną strukturę 45 plateaux oddać świat jego myśli i muzyki. Grisey potrafił połączyć w zapisie nutowym tak odległe zjawiska jak renesansowy fresk, rytmy pulsarów, inskrypcje z sarkofagów czy wizualizacje fraktalne. Tworzył muzykę logiczną i zmysłową zarazem, organiczną i czasem... kosmiczną. Gérard Grisey jest współtwórcą być może najbardziej inspirującego nurtu ostatnich dekad: muzyki spektralnej. Traktował dźwięk jako żyjący organizm, wniknął w jego dynamiczną i harmoniczną naturę, rzeźbił czas z perspektywy wielorybów, ludzi i ptaków. Przenosząc wyniki analiz spektralnych i elektroakustyczne procedury na grunt muzyki instrumentalnej, Grisey dokonał alchemicznego stopienia barwy i harmonii, orkiestry i elektroniki, dźwięku i szumu. Daleki od dogmatyzmu, kompozytor pracował na samej percepcji, kształtując procesy powstawania i erozji.