Warto od razu wyjaśnić, kto jest bohaterem tej książki. Nie jest nim tylko Krzysztof Warlikowski ? człowiek, artysta, reżyser teatralny. Pod nazwiskiem Warlikowski kryje się fascynujące wydarzenie w polskim teatrze i w polskiej kulturze, pole oddziaływań wielu zjawisk: teatralnych, psychologicznych, kulturowych, społecznych, politycznych i religijnych. ?Teatr Warlikowskiego stał się przedmiotem szerokich, czasem bardzo ostrych dyskusji, których zasięg i tematyka wykracza daleko poza krąg teatru. W twórczości Warlikowskiego Niziołek dostrzega i poddaje uważnej analizie rzadko spotykaną siłę dotkliwego poruszania i obnażania utajonych, tłumionych lęków, pragnień, urazów i potrzeb współczesnego człowieka i polskiego społeczeństwa ostatnich lat?. Joanna Walaszek ?Ta świetna książka nie tylko przynosi doskonałą lekcję rozumienia i interpretacji sztuki teatru jednego z naszych najwybitniejszych reżyserów, ale także proponuje nową formułę pisania o teatrze autorskim. (?) W swym nieschematyzmie odpowiada zarówno nieschematyczności teatru Warlikowskiego, jak i innowacyjności naszych dni?. Dobrochna Ratajczakowa Grzegorz Niziołek, krytyk, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, był jednym z założycieli i redaktorem naczelnym Gazety Teatralnej "Didaskalia", w latach 2004?2007 kierownik literacki Starego Teatru w Krakowie, obecnie dyrektor artystyczny Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi. Opublikował książki: Sobowtór i utopia. Teatr Krystiana Lupy (1997), Sny, komedie, medytacje (o współczesnym teatrze polskim, 2000), Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusz a Rózewicza (2004).