W książce przedstawione zostały cele i zadania narodowych organizacji turystyki, jako nowoczesnego instrumentu polityki państwa, ich struktura wewnętrzna i źródła finansowania. Omówiony został również ich zakres działalności, w tym funkcje: analityczna i badawcza, promocyjna i marketingowa, informacyjna, koordynacyjna, konsultacyjno-doradcza, edukacyjno-szkoleniowa. Prezentacja narodowych organizacji turystyki 28 krajów Unii Europejskiej pozwala zapoznać się nie tylko z działalnością tych organizacji, ale także z kierunkami rozwoju turystyki w poszczególnych krajach. W drugim, rozszerzonym i zaktualizowanym wydaniu Czytelnicy będą mieli okazję zapoznać się również z innymi aspektami funkcjonowania turystyki europejskiej. Przedstawiona została jej historia, wielkość i struktura turystyki przyjazdowej, najważniejsze rynki i najnowsze trendy rozwojowe. Omówiono politykę turystyczną Unii Europejskiej, w tym rolę instytucji europejskich i dorobek prawny Wspólnoty (acquis communautaire) w tej dziedzinie, a punktem wyjścia dla całości rozważań jest nowa strategia UE na lata 2014–2020 „Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu”. Prezentowany jest także europejski model turystyki na przykładzie ośrodków będących laureatami konkursu EDEN. W studium przypadków znajduje się krótka charakterystyka 52 najlepszych europejskich destynacji nagrodzonych w pierwszych trzech edycjach tego konkursu. Książka, która trafia do rąk Czytelników, pomyślana została jako opracowanie adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Szczególnie jednak może okazać się przydatna dla studentów kierunków i specjalności turystycznych, pracowników administracji państwowej i samorządowej, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, a także dla praktyków z branży turystycznej. Pozostaje mieć nadzieję, iż stanie się także przyczynkiem do dalszych badań nad niezwykle ważnym i wymagającym pogłębionej analizy zagadnieniem funkcjonowania turystyki w Unii Europejskiej.