Książka jest próbą analizy zdania złożonego podrzędnie wprowadzonego wskaźnikiem zespolenia że/that w jezyku polskim i angielskim w świetle językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności na podstawie mechanizmów obrazowania znaczenia zaproponowanych przez R. Langackera (1987, 1991). Właściwą analizę poprzedza historyczny zarys badań nad problematyką zdań podrzędnie złożonych, a także zwięzłe wprowadzenie w kluczowe zagadnienia językoznawstwa kognitywnego i narzędzia badawcze gramatyki kognitywnej. Dalsza część rozważań koncentruje się kolejno na znaczeniu konstrukcji zdania podrzędnego i na strukturze kategorii, jaką tworzą predykaty łączące się z analizowaną konstrukcją. Łączliwość danego predykatu ujmowana jest jako mniej lub bardziej prototypowa , kompatybilna relacja między jego znaczeniem a konfiguracją w obrębie układu postrzegania na scenie opisywanej w zdaniu podrzędnym, a także sposobem zakotwiczenia tejże sceny w rzeczywistości konceptualizatora.