Pierwszy w piśmiennictwie polskim zbiór ćwiczeń, a zarazem podręcznik uzupełniający do nauki analizowania argumentów i kształcenia krytycznego myślenia! Stanowi uzupełnienie do książki Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. W pracy poruszone zostały problemy argumentacji z punktu widzenia logiki, retoryki, językoznawstwa i psychologii - pierwsze kompleksowe opracowanie zawierające: ? materiał ćwiczeniowy oparty na rzeczywistych argumentach, wziętych bezpośrednio z praktyki życia społecznego; ? ponad 200 rozpatrywanych argumentów; ? niezastąpiona pomoc dla wszystkich zainteresowanych sztuką argumentacji ? dziennikarzy, prawników, polityków, specjalistów reklamy, marketingu i zarządzania, działaczy społecznych, filozofów, duchownych, psychologów; ? podręcznik przydatny w uniwersyteckich wykładach przedmiotów takich jak retoryka dziennikarska czy logika dla kierunków humanistycznych; ? pomoc w rozmaitego typu zajęciach fakultatywnych w szkołach średnich; ? nie wymaga znajomości logiki formalnej, zawiera natomiast ?przyjazne? wprowadzenie w podstawowe arkana tej dyscypliny. Część pierwsza książki dotyczy podstawowych zagadnień związanych z argumentacją, część druga - wybranych problemów szczegółowych, np. interpretacji przesłanek i konkluzji. Rozdziały zbudowane zostały według schematu: ? wprowadzenie pojęcia;? zilustrowanie go przykładami; ? zadania. Na końcu książki, jako klucz do rozwiązywania zadań, podaje się pełne odpowiedzi. Podczas analizy około 200 argumentów, szczególny nacisk położono na praktykę. Lektura nie wymaga od studiującego znajomości logiki formalnej (w zagadnienia logiczne związane z argumentowaniem wprowadza Dodatek). Klarowna konstrukcja umożliwia sprawne korzystanie ze zbioru, który uczy zasad analizy argumentów, prawideł krytycznego myślenia, a także dostarcza podstawowych pojęć teorii argumentacji. Podręcznik przeznaczony dla studentów filozofii, politologii, prawa, dziennikarstwa, pedagogiki, psychologii, marketingu, zarządzania oraz dla wszystkich, mających zajęcia z logiki, pragmatyki logicznej, komunikacji społecznej, teorii argumentacji i ich wykładowców, a także dla licealistów, zwłaszcza uczestników olimpiady filozoficznej oraz ich nauczycieli.