"Nie każdy, kto sieje, zbiera; nie każdy, kto wędruje, staje u celu; nie każdy, kto szuka, znajduje". Abu Hamid Muhamad al-Ghazali (1058-1111) Zbigniew Landowski, adiunkt w Zakładzie Arabistyki i Islamistyki Instytutu Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, jest autorem m.in. kilku prac leksykograficznych i tłumaczem literatury pięknej. Specjalizuje się w badaniach kulturowych świata arabskiego (szczególnie dramatu współczesnego), islamu (zwłaszcza w nowych państwach Azji Środkowej) i niektórych kwestiach politologicznych świata muzułmańskiego. Leksykon Świat arabski jest publikacją, której formułę określiło dążenie do wszechstronnego przybliżenia problematyki państw arabskich polskiemu Czytelnikowi: encyklopedyczne hasła zostały przystępnie opracowane i - dla dodania kolorytu - dobrane oraz uzupełnione w sposób nadający im bardziej atrakcyjny charakter (anegdoty historyczne, ciekawostki itp.). Hasła dotyczą wszystkich dziedzin życia mieszkańców tego regionu: ekonomii, religii, kultury, polityki, geografii, historii itp. Znajdują się tu również informacje o polskich arabistach, historii badań świata arabskiego i ? szeroko rozbudowane - terminy dotyczące podstaw islamu, jego narodzin, rozkwitu i współczesnych dziejów. Współczesny świat arabski zaprezentowano zarówno indywidualnie (poszczególne kraje), jak i przeglądowo (ważniejsze zjawiska polityczne i społeczne). Dzięki temu świat tradycji i pojęć, ukształtowany w ciągu wielowiekowej historii tej części globu ziemskiego, mamy nadzieję, stanie się bardziej zrozumiały, a polski Czytelnik będzie mógł wyrobić sobie własne, obiektywne poglądy i opinie na wydarzenia, do których doszło w ostatnich latach w świecie Arabów. Historia nierozerwalnie wiąże się z teraźniejszością, kształtuje ją i stale na nią wpływa, a kultura, religie i mentalność kształtują postawy jego współczesnych mieszkańców. Zapoznanie się z tłem społeczno-kulturowym, korzeniami, obyczajami i podstawowymi wartościami ludów, które stworzyły własną, unikatową cywilizację, daje szansę uniknięcia stereotypowego postrzegania odmienności innej cywilizacji, znalezienia wielu wspólnych elementów łączących te dwa, niezbyt odległe geograficznie, sąsiednie "światy": Europy i świata arabskiego.