W niniejszej pracy Maria Katarzyna Grzegorzewska dokonała wieloaspektowej analizy uwarunkowań i skutków stresu zawodowego oraz połączyła i zintegrowała wiele podejść teoretycznych i koncepcji badawczych tego zjawiska. Bardzo cenne jest uwzględnienie dwóch perspektyw badawczych: indywidualnej oraz organizacyjnej (którą w tym przypadku tworzy system oświaty jako część makrostruktury społecznej). Prof. dr hab. Zofia Ratajczak, Uniwersytet Śląski Maria Katarzyna Grzegorzewska ? psycholog, doktor nauk humanistycznych UJ, pracownik naukowy na Wydziale Zarządzania i Komunikacji UJ, w Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach oraz na Wydziale Nauk Społecznych Stosowanych AGH w Krakowie. Ukończyła studia na Wydziale Filozoficzno-Historycznym UJ w zakresie psychologii klinicznej i psychologii pracy oraz pedagogiki. Stypendystka programu TEMPUS, staż naukowy odbyła na uniwersytetach w Dublinie (Trinity College, Department of Psychology) oraz w Londynie (University College London, Institute of Education). Ostatnie publikacje: Stres i jego następstwa w zawodzie nauczyciela (Stress and its effects on the Teaching Profession), [w:] Edukacja w cywilizacji XXI wieku, pod redakcją A. Buchner-Jeziorskiej i M. Sroczyńskiej, Wydawnictwo University of Arts and Sciences WSU, Kielce 2005, O manipulacji w polityce (Manipulation in Politics), [w:] Media ? władza ? prawo, pod redakcją Marii Magoskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.