Przemiany, które szczególnie w drugiej połowie XX wieku stały się udziałem współczesnego społeczeństwa, a zwłaszcza niezwykle szybki postęp techniczny i osiągnięcia w dziedzinie komunikacji społecznej, sprawiły, że znaleźliśmy się niejako u progu jakościowo nowego obszaru cywilizacyjnego i kulturowego. Jednym z najistotniejszych przejawów przemian współczesności jest tzw. rewolucja informatyczna. Ta nowa sytuacja przyniosła postępujący pluralizm kulturowy i społeczny. Stwarza on z jednej strony nowe możliwości rozwoju człowieka, z drugiej jednak strony przynosi konkretne zagrożenia, zwłaszcza dla życia jednostki i życia społeczeństwa. Jednym z nich jest upowszechniająca się dzięki wszechobecnej kulturze masowej konsumpcjonistyczna i hedonistyczna wizja życia. Nowe technologie informatyczne mogą być pomocne w ułatwieniu komunikacji międzyludzkiej, ale szybko okazało się, że przynoszą także działania na szkodę człowieka. Ta nowa sytuacja wywiera również wpływ na życie moralne i religijne współczesnego człowieka. Przemiany zachodzące na przełomie XX i XXI wieku nie muszą prowadzić do zaniku wiary religijnej, w wielu sytuacjach przynoszą oczyszczenie religijności. Doświadczenie zagrożenia przez cywilizację konsumpcji, cywilizację lekceważenia godności ludzkiego życia przynosi także wołanie o odnowę moralności, a pytania etyczne stawiane są dziś natarczywiej niż kiedykolwiek przedtem. Warto więc i dziś wracać do tych podstawowych pytań i dylematów współczesności, zwłaszcza w dziedzinie wychowania człowieka. Na treść tej książki składają się teksty w przeważającej części odnoszące się do spraw zasadniczych w ludzkim życiu i rozwoju, do podstaw wychowania człowieka, a szczególnie jego religijnej edukacji.