Coraz głośniejsze przejawy kłopotów z wychowaniem młodego pokolenia wzniecają okazyjnie dyskusję na temat kryzysu szkolnej edukacji. W dyskusji tej podnosi się wiele aspektów ważnych dla tej problematyki. Omija się jednak często nawet próby szukania odpowiedzi na pytania bardziej istotne: o podstawy, fundamenty tej edukacji. Współczesny kryzys wychowania w rodzinie, szkole, czy też jeszcze ogólniejszy kryzys zrozumienia dla powagi wychowania w ogóle ma wiele przyczyn. Wynikają one z gwałtownych przemian, jakim podlega współczesne społeczeństwo i jego stosunek do wychowania młodego pokolenia. W tym kontekście szczególnej uwagi nabierają prace o antropologicznych podstawach teorii wychowania. Pedagogika religii ma tu wiele do zaoferowania. Wskazuje ona na znaczenie Ewangelii Jezusa Chrystusa dla wychowania nowego człowieka. Jezus Chtystus ogłosił nową hierarchię wartości i nowy porządek łaski. Daje to podstawy dla budowania pełnej prawdy o człowieku, o jego wychowaniu. W tym numerze można znaleźć wiele interesujących artykułów podejmujących dyskusję o podstawowych problemach z tego zakresu.