Publikacja Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu pod red. prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej zawiera wiedzę stanowiącą bazę dla wszystkich zakresów działalności pedagogicznych. W książce znajdują się nowe i mało znane informacje o skutecznych sposobach kierowania uczeniem się starszych przedszkolaków, o których powinien wiedzieć każdy świadomy nauczyciel i rodzic.
W jaki sposób osiągnąć dobre efekty wychowawcze i prowokować dorosłych do kierowania w mądry sposób edukacją dzieci? Nie wystarczy wiedzieć, jakie zabawy i sytuacje zadaniowe należy organizować starszym przedszkolakom, lecz trzeba mieć świadomość, jakie są ich możliwości umysłowe.
To ponad 400-stronicowa skarbnica praktycznej wiedzy, w której znajdziemy gotowe odpowiedzi na zagadnienia związane z następującymi tematami:
Wprowadzenie do edukacji domowej i przedszkolnej starszych przedszkolaków
Relacje pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną;
Wprowadzenie do edukacji domowej i przedszkolnej starszych przedszkolaków
Relacje pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną;
- Nowe sposoby kierowania procesem uczenia się dzieci;
- Organizacja procesu uczenia się;
- Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego.
Edukacja starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu
- Kształtowanie u dzieci zdolności do rozróżniania dobra od zła;
- Wychowanie społeczne dzieci;
- Dbałość o rozwój mowy;
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych;
- Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych;
- Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznych dzieci;
- Wdrażanie starszych przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo;
- Wychowanie przez sztukę;
- Wychowanie techniczne;
- Edukacja przyrodnicza;
- Wielostronne kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- Wspomaganie rozwoju umysłowego starszych przedszkolaków;
- wraz z edukacją matematyczną;
- Wychowanie rodzinne i obywatelskie;
- Niektóre problemy przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole;
- Dbałość o pozytywny wizerunek szkoły;
- Rozsądnie i merytorycznie o obniżeniu obowiązku rozpoczynania nauki szkolnej oraz odroczeniu z obowiązku szkolnego niektórych dzieci.
Z recenzji naukowej dr. hab. Ewy M. Kuleszy, prof. UAP:
(…) Książkę tę – z jednej strony – należy traktować jako kontynuację cyklu publikacji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej, rozszerzających wiedzę rodziców i nauczycieli o tym, jakie są prawidłowości rozwojowe, dlaczego, w jaki sposób i w oparciu o jakie założenia koncepcyjne należy wspierać dzieci w rozwoju, wychowaniu i edukacji. Z drugiej zaś strony, jest to książka różniąca się od wcześniejszych, gdyż jako jedna z pierwszych bezpośrednio nawiązuje do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r.). Stąd też wynika jej oryginalność, wyjątkowość i aktualność. To nie tylko kompendium wiedzy, ale – należy przypuszczać, że stanie się również kanonem literatury przedszkolnej. (…) Łączy bowiem wielką erudycję i doświadczenie pedagogiczne z niezwykłą wrażliwością i niespotykaną wręcz umiejętnością kontaktu z czytelnikiem.