Katarzyna Zielińska ? doktor socjologii oraz absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologicznych teorii religii oraz na zagadnień społeczno-kulturowej tożsamości płci. Jest autorką licznych publikacji w czasopismach i pracach zbiorowych, należy do krajowych i międzynarodowych organizacji naukowych. Od kilku lat jest związana z Instytutem Socjologii oraz Instytutem Europeistyki UJ.
Autorka szczegółowo analizuje tytułowe spory wokół teorii sekularyzacji. Warto podkreślić trzy najogólniejsze konstatacje, jakie wyłaniają z prowadzonych rozważań: teorie sekularyzacji zdaniem autorki uformowały paradygmat rozumienia religii w znaczeniu, jakie nadał temu pojęciu Kuhn. W obrębie paradygmatu daje się zidentyfikować ogromna rozmaitość sposobów rozumienia tak religii jak i sekularyzacji. I po trzecie - paradygmat zachowuje swoją nośność interpretacyjną w dzisiejszych czasach. Z tych też powodów, i z kilku innych, można powiedzieć że Katarzyna Zielińska znakomicie porządkuje materiał, sytuując się z recenzowaną książką z jednej strony na gruncie socjologii religii a z drugiej - socjologii wiedzy.
Autorka szczegółowo analizuje tytułowe spory wokół teorii sekularyzacji. Warto podkreślić trzy najogólniejsze konstatacje, jakie wyłaniają z prowadzonych rozważań: teorie sekularyzacji zdaniem autorki uformowały paradygmat rozumienia religii w znaczeniu, jakie nadał temu pojęciu Kuhn. W obrębie paradygmatu daje się zidentyfikować ogromna rozmaitość sposobów rozumienia tak religii jak i sekularyzacji. I po trzecie - paradygmat zachowuje swoją nośność interpretacyjną w dzisiejszych czasach. Z tych też powodów, i z kilku innych, można powiedzieć że Katarzyna Zielińska znakomicie porządkuje materiał, sytuując się z recenzowaną książką z jednej strony na gruncie socjologii religii a z drugiej - socjologii wiedzy.