Publikacja składa się ona z czterech w miarę autonomicznych części. W części I rozważane są determinanty rozwoju i wzrostu gospodarczego, głównie w odniesieniu do procesów kulturowych. W części II (socjologia makroekonomiczna) analizowane są instytucje gospodarcze z socjologicznego punktu widzenia oraz zachowania aktorów w gospodarce. Część III to analiza struktury społecznej w jej związkach z gospodarką oraz analiza mentalności ekonomicznej. W część IV (socjologia mikroekonomiczna) poruszane są zagadnienia przedsiębiorstwa, stosunki pracy wraz z partycypacją oraz konflikt przemysłowy. Całość ma w zamierzeniu ukazać gospodarkę w perspektywie socjologicznej. Podręcznik jest dziełem pracowników naukowych Katedry Socjologii Ekonomicznej AGH, od wielu lat zainteresowanych problemami gospodarczymi. Wszyscy autorzy uczestniczyli w europejskich projektach badawczych, m.in. poświęconych sektorowi publicznemu w gospodarce. Książka jest adresowana do szerokiego kręgu czytelników zainteresowanych problemami gospodarczymi. Jest znakomitym podręcznikiem dla studentów socjologii i kierunków ekonomicznych, których program obejmuje socjologię gospodarki, socjologię pracy, socjologię przedsiębiorstwa i podobne subdyscypliny.